tisdag 16 april 2024

inloggad som

Malmö bas när Securitas Direct breddar portföljen

Med 1,4 miljoner kunder är Securitas Directs hårdvara redan väl etablerad i svenska hem. Från att ha varit ett renodlat larmbolag rör sig produktutbudet nu mot helt andra fält och det är den svällande forskningsavdelningen i Malmö som leder utvecklingen.

Förra sommaren sålde EQT Securitas Direct till amerikanska riskkapitalbolagen Bain Capital och Hellman & Friedman för 2,3 miljarder euro. Tre år tidigare hade EQT köpt ut Securitas Direct från börsen för 10,1 miljarder kronor.

Bakom den häftiga värdestegringen låg flera år med stark tillväxt samt expansionsmöjligheter utanför Europa. Men prislappen motiveras också av Securitas Directs infrastruktur och marknadsposition när våra hem digitaliseras i allt högre grad.

Endast två procent av Securitas Directs omsättning går till utveckling – men med en försäljning på sex miljarder 2011 blir det ändå 120 miljoner kronor i forskningbudget. På Malmökontoret, där utvecklingsavdelningen finns, har antalet anställda nästan fördubblats på tre år till drygt 100 personer, varav 60 utvecklare.

— I dag kommer omkring 80 procent av intäkterna från larmtjänster men tittar vi på vår forskningsbudget ligger 80 procent på andra typer av produkter. Det säger något om hur bolaget kommer att utveckla sig i framtiden, säger koncernchef Dick Seger.

Uppkopplade rökdetektorer och mögelvarnare knutna till Securitas Directs tjänster är ett par exempel på satsningar som breddat produktutbudet. Där samarbetar bolaget bland annat med Axis och Panasonic. I slutet av hösten gick Securitas Direct också med i ett konsortium med bland andra HemoCue, Lunds universitet och Sony Mobile för att ta fram teknik för cancervård i hemmet.

— Även om vi tittar brett blir det de produkter som ligger närmast vår nuvarande verksamhet där vi kan utnyttja vår mycket robusta infrastruktur som är mest intressanta, säger Dick Seger.

Joel Lyth

Med 1,4 miljoner kunder är Securitas Directs hårdvara redan väl etablerad i svenska hem. Från att ha varit ett renodlat […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Nato är nya drömkunden…

    Medlemskapet i Nato öppnar en marknad värd över tusen miljarder dollar årligen. Det gäller inte bara för försvarsmateriel, flera branscher kan gräva guld i försvarsalliansen.

  • …och en guldgruva för startups

    Utöver att bli leverantör till miljardmaskineriet Nato finns det stora pengar att söka i försvarsrelaterade fonder. Men skånska bolag kan få vänta på sin del av kakan.

  • Alfa Laval prisas i Lund

    Alfa Laval och Patrik Källåker, chef för bolagets svenska verksamhet, fick motta Lunds kommuns näringslivspris i förra veckan. I motiveringen finns ord som samhällsengagemang, innovation och hållbarhet.