torsdag 30 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Regionala telekombolag packar väskan till Barcelona

Mincbolaget Admedius lanserar senare i år sin tjänst för att koppla ihop mobiltelefoner och surfplattor med tv-apparater. Bolaget är ett av ett 30-tal Skånebolag som nästa vecka åker till Mobile World Congress i Barcelona.

Admedius startades 2010 av Richard Lindberg och Marc Klefter, grundare av Ideonbolaget Conveneer som senare såldes till brittiska mBlox. Med hjälp av mobilen eller surfplattan ska användare kunna titta på filmer och tv-serier från nätet på sin tv utan att behöva koppla om eller dra sladdar mellan olika enheter. Pengarna ska bolaget tjäna i form av provision från filmdistributörerna.

— Med vår tjänst kan en webbsida eller mobilapp interagera med användarens underhållningsenheter i hemmet, oavsett om det handlar om en Smart TV, Playstation eller box från Telia. Vi ser till att allting flyter mellan alla inblandade aktörer i form av operatörer, filmtjänster och så vidare, säger VD Marc Klefter.

Ett av målen med resan är att dra in fem miljoner kronor i riskkapital. Utöver grundarnas egna pengar har bolaget hittills finansierats med 250.000 kronor från Innovationsbron.

— I Barcelona ska vi träffa operatörer som har en bred bas av IPTV-användare. Vi kommer även träffa aktörer som levererar IPTV-lösningar till operatörerna, till exempel Huawei och Ericsson, säger Marc Klefter.

Från Skåne i övrigt kommer Lundabolag som Precise Biometrics och Doro att ställa ut, och från Malmö står bland annat Beepsend och Seavus på utställningsgolvet på världens största mobilmässa.

Klicka här för att se hela listan över skånska företag som deltar i Barcelona.

Anders Frick

Mincbolaget Admedius lanserar senare i år sin tjänst för att koppla ihop mobiltelefoner och surfplattor med tv-apparater. Bolaget är ett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alfa Laval trefaldigar innovation i Lund

    Först var det Tetra Pak med innovationscentret Biotech Heights. Nu investerar Alfa Laval i ytterligare ett i Lund. Rapidus var på plats när det ceremoniella första spadtaget togs på onsdagen.

  • Lämnade tv-jobbet för mammaträning

    Gravida vet inte alltid hur eller vad de får träna under graviditeten. Det tog tv-reportern Isabella Boltenstern fasta på och startade appen Mammaträning som guidar svenska kvinnor både före och efter att de föder barn. Nu ska appen ut i världen.

  • ”Ännu ett skitkvartal”

    ”Det känns som att jag skrivit samma vd-ord flera kvartal i rad nu, att nu är det dåligt men snart blir det bätrre”. Det säger Oscar Ahlgren, vd för finansrådgivaren Västra Hamnen Corporate Finance. Vändningen låter helt enkelt dröja på sig.


  • Försiktig optimism i rapporterna

    Duni skriver upp de finansiella målen, Beijer Ref flaggar för kostnadsbesparingar och möjligen har det vänt på riktigt för e-handlaren BHG. Här här svepet över de skånska senaste storbolagsrapporterna.

  • Han lämnar efter 25 år

    Addpro-grundaren Nicklas Persson lämnar nordiska IT-jätten Itm8 som bolaget numera ingår i. För Rapidus berättar han varför och vad han ska göra härnäst.

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Precise Biometrics i Lejonkulan

    Det är premiär för säsong 5 i Rapidus podd Lejonkulan med Jan Dahlqvist, som i dag gästas av Precise Biometrics vd Joakim Nydemark.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.