torsdag 22 februari 2024

inloggad som

Regionala telekombolag packar väskan till Barcelona

Mincbolaget Admedius lanserar senare i år sin tjänst för att koppla ihop mobiltelefoner och surfplattor med tv-apparater. Bolaget är ett av ett 30-tal Skånebolag som nästa vecka åker till Mobile World Congress i Barcelona.

Admedius startades 2010 av Richard Lindberg och Marc Klefter, grundare av Ideonbolaget Conveneer som senare såldes till brittiska mBlox. Med hjälp av mobilen eller surfplattan ska användare kunna titta på filmer och tv-serier från nätet på sin tv utan att behöva koppla om eller dra sladdar mellan olika enheter. Pengarna ska bolaget tjäna i form av provision från filmdistributörerna.

— Med vår tjänst kan en webbsida eller mobilapp interagera med användarens underhållningsenheter i hemmet, oavsett om det handlar om en Smart TV, Playstation eller box från Telia. Vi ser till att allting flyter mellan alla inblandade aktörer i form av operatörer, filmtjänster och så vidare, säger VD Marc Klefter.

Ett av målen med resan är att dra in fem miljoner kronor i riskkapital. Utöver grundarnas egna pengar har bolaget hittills finansierats med 250.000 kronor från Innovationsbron.

— I Barcelona ska vi träffa operatörer som har en bred bas av IPTV-användare. Vi kommer även träffa aktörer som levererar IPTV-lösningar till operatörerna, till exempel Huawei och Ericsson, säger Marc Klefter.

Från Skåne i övrigt kommer Lundabolag som Precise Biometrics och Doro att ställa ut, och från Malmö står bland annat Beepsend och Seavus på utställningsgolvet på världens största mobilmässa.

Klicka här för att se hela listan över skånska företag som deltar i Barcelona.

Anders Frick

Mincbolaget Admedius lanserar senare i år sin tjänst för att koppla ihop mobiltelefoner och surfplattor med tv-apparater. Bolaget är ett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.