Konkurrensen om Öresundsregionens spelprogrammerare tilltar. Samtidigt som Ubisoft Massive jagar 100 nya medarbetare öppnar hårdsatsande Midasplayer kontor i Malmö.
I dagsläget sysselsätter Midasplayer 140 anställda varav ett hundratal finns vid det största utvecklingskontoret i Stockholm. Redan innan sommaren ska antalet anställda vara uppe i över 200.
Daniel Persson från Southend Interactive är rekryterad att leda Öresundssatsningen och ytterligare två utvecklare är kontrakterade. Vid slutet av januari ska personalstyrkan vara uppe i tio anställda.
— Det är den storleken vi normalt håller på våra team som jobbar med ett specifikt uppdrag, men det är definitivt möjligt att vi växer ytterligare i Malmö, säger Sebastian Knutsson, en av Midasplayers fem grundare.
Under namnet King.com har Midasplayer tidigare utvecklat småspel, som patienser och pussel där spelarna kan satsa en slant på att utmana varandra på nätet. Försäljningen har främst skett genom partner som MSN, Yahoo och Expressen. Nu har fokus skiftats till spel på sociala nätverk, där bolaget snabbt nått stora framgångar på Facebook bland annat med spelet Bubble Witch Saga.
— Det spelas dagligen av 3,3 miljoner användare på Facebook och det är inom den sektorn vi nu ser en stor tillväxt, säger Sebastian Knutsson.
Fyra av de fem medgrundarna har en bakgrund inom internetportalen Spray och startade Midasplayer 2003. Med som investerare finns riskkapitalfonderna Apax Partners och Index Ventures som 2005 deltog i en finansieringsrunda där Midasplayer tog in 34 miljoner euro. Huvudsätet finns på Malta.
Förutom Stockholm finns utvecklingskontor i Rumänien och Polen. 2010 omsatte det svenska dotterbolaget 90 miljoner kronor med en vinst på drygt 3 miljoner.
Joel Lyth