IT-konsultbolaget Jayway planerar att inom två år dubbla personalstyrkan vid sitt Köpenhamnskontor. Bakgrunden är bland annat en stor order från Københavns Lufthavne, där 2.000 anställda nu ska börja använda Jayways egenutvecklade mjukvara för intranät i mobilen.
Jayways program Helios används för att distribuera interna dokument, information och meddelanden mellan de anställdas mobiler och läsplattor. Tekniken utvecklades ursprungligen på uppdrag av mobiloperatören 3:s danska gren, nu blir flygplatsbolaget den andre stora kunden.
Helios har gjort att Jayway Danmark växt från 6 till 16 anställda på två år och bolaget flyttade nyligen in i fyra gånger så stora lokaler vid Kongens Have i Köpenhamn.
— Vi kommer vara 20 anställda vid början av 2012 och 30 personer inom två år, säger Philip Kron, VD och delägare för den danska, självständiga delen av Jaywaykoncernen.
Totalt har koncernen 170 anställda, varav 95 i Malmö. Kontor finns också i Stockholm, Helsingborg, Halmstad och Linköping.
— Vi har haft stor nytta av att kunna använda oss av Malmökontorets personal när vi utvecklat systemet till Kastrup, säger Philip Kron.
Helios är inte den enda produkten inom konsultkoncernen Jayway. I våras lanserades en app för att hantera och läsa möteshandlingar på Iphone och Ipad, riktad mot den offentliga sektorn. Tekniken används i dag i en handfull kommuner, däribland Ystads kommun.
Jayway Denmark omsatte senaste räkenskapsåret elva miljoner danska kronor med ett resultat på cirka 500.000 danska kronor.
Klik her for se dansk version af artikeln
Keld Broksø