RIM App World har seglat upp som den näst största appförsäljningskanalen efter Apples App Store, räknat i intäkter. Sedan i juli har antalet nedladdade appar per dag ökat från tre till fem miljoner.
Totalt räknar RIM med att ha sålt två miljarder appar innan året är slut. Det är fortfarande en bit kvar till Android Market och framförallt till dominanten Apple, som hittills sålt 18 miljarder appar.
— Men betalningsviljan är större än på Android Market, säger Anders Jeppsson, spelstrateg på RIM.
Fortfarande ligger App World ungefär ett år efter App Store och Android Market när det gäller innehåll, menar Anders Jeppsson. Men han ser en tydlig väg framåt.
— Problemet med exempelvis Android Market är att det är svårt att hitta saker, det är bara de populäraste apparna som folk ser. Men hade du kunnat gå in och se vilka spel dina vänner har, skulle det driva försäljningen bättre och hjälpa utvecklarna. Det är sådant vi tittar på nu, och det gäller inte bara spel.
Erik Olausson