torsdag 13 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Axfood scannar nätet med Malmöteknik

På knappt ett år har Notified växt från tre till tio anställda i Malmö. Bolaget har utvecklat en tjänst för att enklare kontrollera informationsflödet i de sociala medierna och i kundlistan syns HSB, Axfood och Lunds universitet.

Notified har tagit fram mjukvara som hjälper företag att analysera trender på nätet genom att söka efter specifika sökord i informationsflödet. Tjänsten används av exempelvis kundtjänst och interna informationsavdelningar som vill hålla koll på när bolaget omnämns i traditionella och sociala medier eller på nätforum och bloggar. Hittills har analyserna varit rent statistiska, men mer semantiska tjänster som också indikerar om företaget omnämns i positiva eller negativa sammanhang ska snart kopplas på.

Konkurrenter är amerikanska Meltwater Buzz och kanadensiska Radian6, men också uppstickaren Silverbakk i Helsingborg, som vid första bokslutet redovisade en omsättning på drygt 500.000 kronor. Notifieds VD Kristopher Stenkula menar att lokala variationer i nätanvändandet gör att marknaden ger utrymme för många spelare.

— Det är svårt att göra något som passar alla. I Norden är diskussionsforum och bloggar viktiga vilket har gjort att vi har fokuserat mycket på det, säger han.

Omsättning låg på 2,2 miljoner kronor vid bokslutet i april i år och Kristopher Stenkula räknar med minst dubblad omsättning innevarande räkenskapsår.

Verksamheten ligger i bolaget NSO Group, där Kristopher Stenkula och Marcus Norrving tillsammans med styrelseordförande Ingvar Olsson är ägare. Stenkula och Norrving arbetade senast tillsammans i Mubito, som utvecklade webbsidor åt en rad svenska artister. Bolaget gick i konkurs 2009.

— Mubito var ett praktexempel på hur det kan bli fel med riskkapital. När vi nu gör något själva har vi valt att ha full kontroll över bolaget, säger Marcus Norrving.

Joel Lyth

På knappt ett år har Notified växt från tre till tio anställda i Malmö. Bolaget har utvecklat en tjänst för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Östes bolag faller som dominobrickor

    Tre av Öste-sfärens verksamhetsdrivande dotterbolag har nu gått i konkurs, tillsammans med ytterligare ett av ägarbolagen. Det mesta av värdet i Aventure-konkursen ser därmed ut att ha gått upp i rök. Men frågetecken kvarstår.

  • Falkenklevs framtid är grön

    När Victor Falkenklev tog över familjens åkeri såg han en chans att göra skillnad och lät samvetet gå före vinstmarginalerna. Nu är bolaget på god väg att bli Europas grönaste åkeri.

  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.


  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.