söndag 25 februari 2024

inloggad som

Axfood scannar nätet med Malmöteknik

På knappt ett år har Notified växt från tre till tio anställda i Malmö. Bolaget har utvecklat en tjänst för att enklare kontrollera informationsflödet i de sociala medierna och i kundlistan syns HSB, Axfood och Lunds universitet.

Notified har tagit fram mjukvara som hjälper företag att analysera trender på nätet genom att söka efter specifika sökord i informationsflödet. Tjänsten används av exempelvis kundtjänst och interna informationsavdelningar som vill hålla koll på när bolaget omnämns i traditionella och sociala medier eller på nätforum och bloggar. Hittills har analyserna varit rent statistiska, men mer semantiska tjänster som också indikerar om företaget omnämns i positiva eller negativa sammanhang ska snart kopplas på.

Konkurrenter är amerikanska Meltwater Buzz och kanadensiska Radian6, men också uppstickaren Silverbakk i Helsingborg, som vid första bokslutet redovisade en omsättning på drygt 500.000 kronor. Notifieds VD Kristopher Stenkula menar att lokala variationer i nätanvändandet gör att marknaden ger utrymme för många spelare.

— Det är svårt att göra något som passar alla. I Norden är diskussionsforum och bloggar viktiga vilket har gjort att vi har fokuserat mycket på det, säger han.

Omsättning låg på 2,2 miljoner kronor vid bokslutet i april i år och Kristopher Stenkula räknar med minst dubblad omsättning innevarande räkenskapsår.

Verksamheten ligger i bolaget NSO Group, där Kristopher Stenkula och Marcus Norrving tillsammans med styrelseordförande Ingvar Olsson är ägare. Stenkula och Norrving arbetade senast tillsammans i Mubito, som utvecklade webbsidor åt en rad svenska artister. Bolaget gick i konkurs 2009.

— Mubito var ett praktexempel på hur det kan bli fel med riskkapital. När vi nu gör något själva har vi valt att ha full kontroll över bolaget, säger Marcus Norrving.

Joel Lyth

På knappt ett år har Notified växt från tre till tio anställda i Malmö. Bolaget har utvecklat en tjänst för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.