torsdag 18 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Pyramid på väg mot nytt rekordår

Kommunikationsbyrån Pyramid i Helsingborg har tagit Akkafrakt i Malmö och medicinteknikbolaget HemoCue i Ängelholm som nya kunder. Hittills i år har byråintäkten ökat med 30 procent jämfört med samma period under rekordåret 2010.

Då slutade intäkten på 35 miljoner kronor och resultatet på sex miljoner kronor före skatt. Sedan dess har även namn som Duni, CellaVision och Elopak tillkommit i kundlistan.

VD:n och huvudägaren Ulf Vanselius vill inte sätta några siffror på vad de senaste två affärerna är värda. Han räknar dock med att framförallt HemoCue blir en betydande kund för byrån, som i dag sysselsätter runt 35 personer.

— Både HemoCue och Akkafrakt står inför nya faser där de ska växla upp verksamheten. Vårt uppdrag är i första hand att se över kommunikationsstrategin, säger han.

HemoCue har runt 450 anställda världen över inom utveckling och försäljning av diagnos- och testinstrument för sjukvården. Omsättningen 2010 låg på 760 miljoner kronor. Akkafrakt, med cirka 600 lastbilar i fordonsparken, omsatte senaste räkenskapsåret 818 miljoner kronor. Bland Pyramids övriga kunder finns Axis, Assa Abloy och finska metallkoncernen Ruukki.

Erik Olausson

Kommunikationsbyrån Pyramid i Helsingborg har tagit Akkafrakt i Malmö och medicinteknikbolaget HemoCue i Ängelholm som nya kunder. Hittills i år […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.

  • Infab gör dubbel vd-värvning

    Kommunikationsbyrån Infab anställer inte bara en utan två nya vd:ar på ett bräde. Båda är veteraner i Skånes kommunikationsbransch.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • En finanschef ut och en in

    I sommar lämnar Magnus Blixt rollen som finanschef på Skånes bioteknikstjärna Cellavision. Arbetet med att hitta hans efterträdare är redan igång. Och på Skånes största läkemedelsbolag, Camurus i Lund, kliver en ny finanschef in.

  • Cellavision rapportvinnare

    Aktiemarknaden jublade över Cellavisions rapport efter en fyraårig utförslöpa. Fler skånska börsbolag kom med sina kvartalssiffror på tisdagen, med blandade reaktioner för till exempel Thule.

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.