Kommunikationsbyrån Pyramid i Helsingborg har tagit Akkafrakt i Malmö och medicinteknikbolaget HemoCue i Ängelholm som nya kunder. Hittills i år har byråintäkten ökat med 30 procent jämfört med samma period under rekordåret 2010.
Då slutade intäkten på 35 miljoner kronor och resultatet på sex miljoner kronor före skatt. Sedan dess har även namn som Duni, CellaVision och Elopak tillkommit i kundlistan.
VD:n och huvudägaren Ulf Vanselius vill inte sätta några siffror på vad de senaste två affärerna är värda. Han räknar dock med att framförallt HemoCue blir en betydande kund för byrån, som i dag sysselsätter runt 35 personer.
— Både HemoCue och Akkafrakt står inför nya faser där de ska växla upp verksamheten. Vårt uppdrag är i första hand att se över kommunikationsstrategin, säger han.
HemoCue har runt 450 anställda världen över inom utveckling och försäljning av diagnos- och testinstrument för sjukvården. Omsättningen 2010 låg på 760 miljoner kronor. Akkafrakt, med cirka 600 lastbilar i fordonsparken, omsatte senaste räkenskapsåret 818 miljoner kronor. Bland Pyramids övriga kunder finns Axis, Assa Abloy och finska metallkoncernen Ruukki.
Erik Olausson