Ett partnerskap med Logica ser ut att bli genombrottet för Mincbolaget Vergic som utvecklar säljstöd till e-handeln. Kosmetikakoncernen Yves Rocher är senaste kundtillskottet och fler storbolag är på väg in.
I vintras tog Vergic in en första runda riskkapital. Totalt gick affärsänglar in med nio miljoner kronor och sedan dess har personalstyrkan dubblats från fem till tio.
Bolaget har utvecklat mjukvara som kopplas på befintliga e-handelssystem så att kunderna enkelt kan få möjlighet till personlig hjälp med sitt köp. Generellt har e-handlare väldigt många besökare som inte genomför några affärer, men genom att analysera kundernas beteende på sidan kan Vergics mjukvara identifiera de som har problem att genomföra sina köp. Besökaren erbjuds då att prata med en person från företaget som genom chatt och IP-telefoni kan ge råd och tips kring produkten och själva köphanteringen.
I somras tog Vergic hem segern i en global innovationstävling som innebar att Logica blev bolagets partner.
— Vi hade redan dialog med flera stora aktörer och det här ökade möjligheterna och vår tyngd ytterligare. På sikt kan vi nu fokusera mer på utveckling och sälj när Logica sköter implementeringen hos kunden, säger Vergics VD och medgrundare Alexander Lunde.
Verksamheten startade 2007 och omsatte i fjol drygt två miljoner kronor. I kundlistan finns bland andra Clas Ohlson och LundsEnergi.
Företaget är nu inne i en rekryteringsfas och Alexander Lunde hoppas vara tjugo medarbetare innan årets slut. Omsättningen för 2011 beräknas landa på 8-10 miljoner kronor.
— Antagligen kommer vi ta in en runda riskkapital till, det är en fråga om hur snabbt vi ska försöka växa, säger Lunde.
Joel Lyth