Lundabolaget Ascenda Solutions har sålt de första exemplaren av sina hissbara varudiskar. Kunden är Coop Forum i Bromma, Coops största butik i Sverige. Nu satsar Ascenda på att locka fler kunder i detaljhandelsbranschen. Såväl ICA som andra Coop-butiker har redan visat intresse.
Ascendas produkt kallas för Fill-up och är ett lyftbord där varor hissas upp i lagom plockläge för kunderna. Därmed behöver det inte fyllas på lika ofta med nya produkter, vilket avlastar butikens medarbetare. Bordet tillverkas i Klippan.
Bolaget drogs igång i fjol av Emelie Åström och Malin Samuelsson, då studiekamrater på Campus Helsingborgs utbildningsprogram i Logistics Service Management. Sedan dess har tjejerna startat ett aktiebolag, flyttat in på studentinkubatorn VentureLab i Lund, sökt patent, fått sina första investeringar och nu även den första kunden.
Emelie Åström vill inte avslöja hur mycket kontraktet med Coop är värt, men säger att pengarna gör att bolaget kan drivas vidare utan svårigheter åtminstone fram till årsskiftet.
— Optimalt sett behöver ett storköp mellan 12 och 20 enheter av vår produkt. Så många har vi hittills inte sålt till Coop i Bromma, men tack vare den här genombrottsordern har vi kunnat fylla våra kalendrar med säljmöten med flera av de omkring 450 storköp som totalt finns i Sverige, säger Emelie Åström.
Affärsänglarna som investerat i verksamheten är Björn Andersson och Thomas Torounidis, som tillsammans äger knappt tio procent. Inom kort flyttar bolaget till Ideon Innovation.
Anders Frick