En rekordstor order på 4,5 miljoner kronor ger fart åt positioneringsteknikbolaget Qubulus i Malmö. Samtidigt rekryterar bolaget Scalados produktchef Martin Malek, öppnar nya kontor i Singapore och Boston, samt planerar att växa med ytterligare 5-6 personer närmaste månaderna.
Storordern kommer från ett företag som analyserar konsumentbeteende. Bolaget har verksamhet i 45 länder och Europa är huvudmarknad. Vilket bolaget det är vill Qubulus grundare Ants Maran dock inte avslöja.
Qubulus teknik förbättrar mobiltelefoners positionering inomhus där GPS-signaler ofta har dålig täckning. Tidigare har Qubulus mest inriktat sig mot flygplatser, köpcentrum och konferenslokaler. Tekniken kommer bland annat finnas i prestigebygget Stockholm Waterfront samt i Media Evolution City i Malmö. Framöver ska Qubulus fokusera på att sälja sin teknik via mobiloperatörer. Företaget har redan kontrakt med en asiatisk operatör. På de nya kontoren ska personalen främst arbeta med marknadsföring och försäljning, men i Singapore finns på längre sikt också planer på tillverkning.
— Vi har varit aggressiva med att marknadsföra oss i Asien och dessutom så kanske behovet av inomhuspositionering är större i flera asiatiska länder, säger Ants Maran.
Bolaget lanserar en ny version av sin positioneringsteknik senare i höst. I den versionen kommer kunderna att själva kunna välja upplösningen på positioneringen, med mellan 1 till 20 meters noggrannhet. Den nuvarande versionen ger alltid bästa möjliga noggrannhet. I den senaste kundleveransen — till en nederländsk bank — var upplösningen 2,5 meter.
Qubulus har brutet räkenskapsår och håller på att sammanställa senaste årets siffror. Hittills har omsättningen varit begränsad, men målsättningen för det kommande verksamhetsåret är enligt grundaren Ants Maran att nå upp till mellan 12 och 15 miljoner kronor. Idag har bolaget av tolv anställda.
Anders Frick