fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

… och på hemmaplan trappas kupongkriget upp

Med amerikanska internetfenomenet Groupons framfart har kampen om den lokala annonsmarknaden hårdnat rejält. I Skåne rusar såväl mediehus som teknikleverantörer för att inte missa tåget.

Groupon startade 2008 med en sajt där användarna köper in sig på lokalerbjudanden i sitt närområde. Konceptet har visat sig otroligt framgångsrikt — med en börsnotering för dörren värderas bolaget till mellan 5 och 25 miljarder dollar.

I Sverige var Schibstedt tidigt ute och köpte upp svenska Groupon-klonen Let’s deal 2010. Sydsvenskans motsvarighet Dealie lanserades i juni men har först nu kommit igång ordentligt.

— Det här med deals har kommit väldigt fort. Annonsörerna vill i allt högre utsträckning betala för mätbara resultat och det får du här, då de som nappar på dealen faktiskt köper, säger Sydsvenskans varumärkeschef Peter Mayerhofer.

I Malmö har trenden fått teknikbolaget Mobile Loyalty att växla upp rejält, med notering på Frankfurtbörsen i juli. Bolaget har annars hållit en låg profil sedan det grundades 2007 ur ett samarbetsprojekt mellan Telia, Ericsson och Malmöbaserade Scandvision. I dag ligger fokus på mjukvara för att hantera en rad former av mobil köpinteraktion, från direktköp i telefonen till skräddarsydda annonser och digitala rabattkuponger.

I samband med noteringen inledde bolaget en emissionsrunda för att få in tre miljoner dollar. Ytterligare sju miljoner dollar ska enligt planen plockas in i USA, vilket bland annat ska ge muskler nog att dubbla dagens personalstyrka på tolv personer till 20-30 anställda det närmaste året.

Ett steg på vägen togs nu i veckan då Mobile Loyalty förvärvade Malmöbyrån Scandinavian Advertising, specialiserad på annonsering i sociala medier och via Google. Byrån har sex anställda och omsatte 7,6 miljoner kronor förra året, med kunder som La Redoute, Panduro Hobby och Disney.

Till skillnad från Groupon, som agerar direkt mellan konsumenterna och annonsörerna, siktar Mobile Loyalty in sig på de traditionella mediehusen som främsta målgrupp. Bolaget har i dag Helsingborgs Dagsblad som kund och affärer inom Bonnier-sfären på gång.

— Medierna har redan upparbetade kontakter med såväl konsumenterna som annonsörerna, säger Nicklas Gerhardsson, VD sedan i januari med ett förflutet som säljchef på Ericssson Mobile Platforms.

Vid börsintroduktionen hade Mobile Loyalty ett 30-tal enskilda ägare, däribland bolagets ledning samt Scandvision.

Erik Olausson

Med amerikanska internetfenomenet Groupons framfart har kampen om den lokala annonsmarknaden hårdnat rejält. I Skåne rusar såväl mediehus som teknikleverantörer […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott.