torsdag 21 november 2024

inloggad som

… och på hemmaplan trappas kupongkriget upp

Med amerikanska internetfenomenet Groupons framfart har kampen om den lokala annonsmarknaden hårdnat rejält. I Skåne rusar såväl mediehus som teknikleverantörer för att inte missa tåget.

Groupon startade 2008 med en sajt där användarna köper in sig på lokalerbjudanden i sitt närområde. Konceptet har visat sig otroligt framgångsrikt — med en börsnotering för dörren värderas bolaget till mellan 5 och 25 miljarder dollar.

I Sverige var Schibstedt tidigt ute och köpte upp svenska Groupon-klonen Let’s deal 2010. Sydsvenskans motsvarighet Dealie lanserades i juni men har först nu kommit igång ordentligt.

— Det här med deals har kommit väldigt fort. Annonsörerna vill i allt högre utsträckning betala för mätbara resultat och det får du här, då de som nappar på dealen faktiskt köper, säger Sydsvenskans varumärkeschef Peter Mayerhofer.

I Malmö har trenden fått teknikbolaget Mobile Loyalty att växla upp rejält, med notering på Frankfurtbörsen i juli. Bolaget har annars hållit en låg profil sedan det grundades 2007 ur ett samarbetsprojekt mellan Telia, Ericsson och Malmöbaserade Scandvision. I dag ligger fokus på mjukvara för att hantera en rad former av mobil köpinteraktion, från direktköp i telefonen till skräddarsydda annonser och digitala rabattkuponger.

I samband med noteringen inledde bolaget en emissionsrunda för att få in tre miljoner dollar. Ytterligare sju miljoner dollar ska enligt planen plockas in i USA, vilket bland annat ska ge muskler nog att dubbla dagens personalstyrka på tolv personer till 20-30 anställda det närmaste året.

Ett steg på vägen togs nu i veckan då Mobile Loyalty förvärvade Malmöbyrån Scandinavian Advertising, specialiserad på annonsering i sociala medier och via Google. Byrån har sex anställda och omsatte 7,6 miljoner kronor förra året, med kunder som La Redoute, Panduro Hobby och Disney.

Till skillnad från Groupon, som agerar direkt mellan konsumenterna och annonsörerna, siktar Mobile Loyalty in sig på de traditionella mediehusen som främsta målgrupp. Bolaget har i dag Helsingborgs Dagsblad som kund och affärer inom Bonnier-sfären på gång.

— Medierna har redan upparbetade kontakter med såväl konsumenterna som annonsörerna, säger Nicklas Gerhardsson, VD sedan i januari med ett förflutet som säljchef på Ericssson Mobile Platforms.

Vid börsintroduktionen hade Mobile Loyalty ett 30-tal enskilda ägare, däribland bolagets ledning samt Scandvision.

Erik Olausson

Med amerikanska internetfenomenet Groupons framfart har kampen om den lokala annonsmarknaden hårdnat rejält. I Skåne rusar såväl mediehus som teknikleverantörer […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Gridly byter vd – hon ska leda globala expansionen

    Helsingborgsföretaget Gridly ändrar i ledningen och tar för första gången in en vd utifrån. När bolaget tar sikte mot nya branscher är det Anna Albinsson som ska visa vägen.

  • Kändisbolaget får ny chans

    Malmöbolaget Freedrum Studios ser ut att överleva igen. Detta sedan konkursförvaltaren sålt tillgångarna i bolaget till nygamla ägare.

  • Ung entreprenör skapar sökmotor för vetenskapliga artiklar

    Hector Fioretos med det nystartade AI-bolaget Wayless vill hjälpa biomedicinska forskare att navigera i havet av vetenskapliga artiklar.

  • Vultus säljer till norrmän

    Jordbruksteknikbolaget Vultus i Lund ger upp och säljer hela sitt inkråm till ett norskt bolag. – Vi prickade värsta börsperioden på 20 år, säger vd Per Karlsson.

  • Tech-profil ska leda forskningsbolag till marknaden

    Ideonbolaget Pluvioflows algoritm ska göra samhällen mer redo att hantera översvämningar. Nu vänder sig bolaget till marknaden med en ny vd och en känd tech-profil som ordförande.

  • Den akuta krisen i Tretton37 är avvärjd

    IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund har utretts av Kronofogden för obetalda skatteskulder i mångmiljonklassen. Rapidus kan dock meddela att bolaget har betalt av skulderna. Därmed är den mest akuta krisen i bolaget avvärjd. 

  • Kronofogden utreder Tretton37

    För drygt en månad sedan kunde Rapidus avslöja krisen i det en gång så framgångsrika IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund. Nu utreds bolaget av Kronofogden för en obetald skatteskuld – och klockan tickar.

  • Tufft läge för Crunchfish

    Finanserna är fortsatt pressade i Malmöbaserade Crunchfish. Bolaget tar nu in mer pengar från ägarna, men det står redan klart att rundan inte kommer att bli fulltecknad.

  • Så ska hon ska vända Qvickly

    Att äga kundernas fakturor kan bli en dyrköpt historia. Det fick Malmöbolaget som tidigare hette Billmate erfara med tunga kreditförluster. Lena Martini fick för några år sedan uppdraget att täppa till hålen i det sjunkande skeppet. Så här har hon gjort.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.