måndag 19 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

… och på hemmaplan trappas kupongkriget upp

Med amerikanska internetfenomenet Groupons framfart har kampen om den lokala annonsmarknaden hårdnat rejält. I Skåne rusar såväl mediehus som teknikleverantörer för att inte missa tåget.

Groupon startade 2008 med en sajt där användarna köper in sig på lokalerbjudanden i sitt närområde. Konceptet har visat sig otroligt framgångsrikt — med en börsnotering för dörren värderas bolaget till mellan 5 och 25 miljarder dollar.

I Sverige var Schibstedt tidigt ute och köpte upp svenska Groupon-klonen Let’s deal 2010. Sydsvenskans motsvarighet Dealie lanserades i juni men har först nu kommit igång ordentligt.

— Det här med deals har kommit väldigt fort. Annonsörerna vill i allt högre utsträckning betala för mätbara resultat och det får du här, då de som nappar på dealen faktiskt köper, säger Sydsvenskans varumärkeschef Peter Mayerhofer.

I Malmö har trenden fått teknikbolaget Mobile Loyalty att växla upp rejält, med notering på Frankfurtbörsen i juli. Bolaget har annars hållit en låg profil sedan det grundades 2007 ur ett samarbetsprojekt mellan Telia, Ericsson och Malmöbaserade Scandvision. I dag ligger fokus på mjukvara för att hantera en rad former av mobil köpinteraktion, från direktköp i telefonen till skräddarsydda annonser och digitala rabattkuponger.

I samband med noteringen inledde bolaget en emissionsrunda för att få in tre miljoner dollar. Ytterligare sju miljoner dollar ska enligt planen plockas in i USA, vilket bland annat ska ge muskler nog att dubbla dagens personalstyrka på tolv personer till 20-30 anställda det närmaste året.

Ett steg på vägen togs nu i veckan då Mobile Loyalty förvärvade Malmöbyrån Scandinavian Advertising, specialiserad på annonsering i sociala medier och via Google. Byrån har sex anställda och omsatte 7,6 miljoner kronor förra året, med kunder som La Redoute, Panduro Hobby och Disney.

Till skillnad från Groupon, som agerar direkt mellan konsumenterna och annonsörerna, siktar Mobile Loyalty in sig på de traditionella mediehusen som främsta målgrupp. Bolaget har i dag Helsingborgs Dagsblad som kund och affärer inom Bonnier-sfären på gång.

— Medierna har redan upparbetade kontakter med såväl konsumenterna som annonsörerna, säger Nicklas Gerhardsson, VD sedan i januari med ett förflutet som säljchef på Ericssson Mobile Platforms.

Vid börsintroduktionen hade Mobile Loyalty ett 30-tal enskilda ägare, däribland bolagets ledning samt Scandvision.

Erik Olausson

Med amerikanska internetfenomenet Groupons framfart har kampen om den lokala annonsmarknaden hårdnat rejält. I Skåne rusar såväl mediehus som teknikleverantörer […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Iskallt USA gör Europa hetare

    Donald Trumps krumbukter leder till både framgång och bakslag för svenska företag.
    Medan Klang Ai maxar tillväxten i Europa, är det i vissa fall tvärstopp för företag som redan hunnit över Atlanten.

  • Ledningen lämnar Prostalund

    I förra veckan meddelade Prostalund att en planerad avyttring inte blev av, och därmed var likviditetskrisen ett faktum. På måndagen kom beskedet att både vd och ordförande lämnar med omedelbar verkan.

  • Emissionsfiasko – Nanoecho tvingas tvärnita

    Nästan ingen gick med i Lundabolaget Nanoechos emissionsrunda. Nu pausar bolaget sina kliniska studier och aktien dyker till nya bottennivåer. – Vi ångrar inte att vi gick till börsen i fjol, säger vd Linda Persson.


  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.