måndag 17 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

… och på hemmaplan trappas kupongkriget upp

Med amerikanska internetfenomenet Groupons framfart har kampen om den lokala annonsmarknaden hårdnat rejält. I Skåne rusar såväl mediehus som teknikleverantörer för att inte missa tåget.

Groupon startade 2008 med en sajt där användarna köper in sig på lokalerbjudanden i sitt närområde. Konceptet har visat sig otroligt framgångsrikt — med en börsnotering för dörren värderas bolaget till mellan 5 och 25 miljarder dollar.

I Sverige var Schibstedt tidigt ute och köpte upp svenska Groupon-klonen Let’s deal 2010. Sydsvenskans motsvarighet Dealie lanserades i juni men har först nu kommit igång ordentligt.

— Det här med deals har kommit väldigt fort. Annonsörerna vill i allt högre utsträckning betala för mätbara resultat och det får du här, då de som nappar på dealen faktiskt köper, säger Sydsvenskans varumärkeschef Peter Mayerhofer.

I Malmö har trenden fått teknikbolaget Mobile Loyalty att växla upp rejält, med notering på Frankfurtbörsen i juli. Bolaget har annars hållit en låg profil sedan det grundades 2007 ur ett samarbetsprojekt mellan Telia, Ericsson och Malmöbaserade Scandvision. I dag ligger fokus på mjukvara för att hantera en rad former av mobil köpinteraktion, från direktköp i telefonen till skräddarsydda annonser och digitala rabattkuponger.

I samband med noteringen inledde bolaget en emissionsrunda för att få in tre miljoner dollar. Ytterligare sju miljoner dollar ska enligt planen plockas in i USA, vilket bland annat ska ge muskler nog att dubbla dagens personalstyrka på tolv personer till 20-30 anställda det närmaste året.

Ett steg på vägen togs nu i veckan då Mobile Loyalty förvärvade Malmöbyrån Scandinavian Advertising, specialiserad på annonsering i sociala medier och via Google. Byrån har sex anställda och omsatte 7,6 miljoner kronor förra året, med kunder som La Redoute, Panduro Hobby och Disney.

Till skillnad från Groupon, som agerar direkt mellan konsumenterna och annonsörerna, siktar Mobile Loyalty in sig på de traditionella mediehusen som främsta målgrupp. Bolaget har i dag Helsingborgs Dagsblad som kund och affärer inom Bonnier-sfären på gång.

— Medierna har redan upparbetade kontakter med såväl konsumenterna som annonsörerna, säger Nicklas Gerhardsson, VD sedan i januari med ett förflutet som säljchef på Ericssson Mobile Platforms.

Vid börsintroduktionen hade Mobile Loyalty ett 30-tal enskilda ägare, däribland bolagets ledning samt Scandvision.

Erik Olausson

Med amerikanska internetfenomenet Groupons framfart har kampen om den lokala annonsmarknaden hårdnat rejält. I Skåne rusar såväl mediehus som teknikleverantörer […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Lund tog hem allt i årets 34-topp

    Det var fullpackat i salen när Rapidus 34:or hyllades och årets topp fem skulle utses. I år var det Lundabolag för hela slanten. Här är årets topp fem.

  • Åh vilket party

    Hundratalet unga entreprenörer och investerare kom till Rapidus 34-gala för att knyta nya kontakter och fira vinnarna av en topp fem-placering. Här är bilderna från kvällen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.