fredag 23 februari 2024

inloggad som

… och på hemmaplan trappas kupongkriget upp

Med amerikanska internetfenomenet Groupons framfart har kampen om den lokala annonsmarknaden hårdnat rejält. I Skåne rusar såväl mediehus som teknikleverantörer för att inte missa tåget.

Groupon startade 2008 med en sajt där användarna köper in sig på lokalerbjudanden i sitt närområde. Konceptet har visat sig otroligt framgångsrikt — med en börsnotering för dörren värderas bolaget till mellan 5 och 25 miljarder dollar.

I Sverige var Schibstedt tidigt ute och köpte upp svenska Groupon-klonen Let’s deal 2010. Sydsvenskans motsvarighet Dealie lanserades i juni men har först nu kommit igång ordentligt.

— Det här med deals har kommit väldigt fort. Annonsörerna vill i allt högre utsträckning betala för mätbara resultat och det får du här, då de som nappar på dealen faktiskt köper, säger Sydsvenskans varumärkeschef Peter Mayerhofer.

I Malmö har trenden fått teknikbolaget Mobile Loyalty att växla upp rejält, med notering på Frankfurtbörsen i juli. Bolaget har annars hållit en låg profil sedan det grundades 2007 ur ett samarbetsprojekt mellan Telia, Ericsson och Malmöbaserade Scandvision. I dag ligger fokus på mjukvara för att hantera en rad former av mobil köpinteraktion, från direktköp i telefonen till skräddarsydda annonser och digitala rabattkuponger.

I samband med noteringen inledde bolaget en emissionsrunda för att få in tre miljoner dollar. Ytterligare sju miljoner dollar ska enligt planen plockas in i USA, vilket bland annat ska ge muskler nog att dubbla dagens personalstyrka på tolv personer till 20-30 anställda det närmaste året.

Ett steg på vägen togs nu i veckan då Mobile Loyalty förvärvade Malmöbyrån Scandinavian Advertising, specialiserad på annonsering i sociala medier och via Google. Byrån har sex anställda och omsatte 7,6 miljoner kronor förra året, med kunder som La Redoute, Panduro Hobby och Disney.

Till skillnad från Groupon, som agerar direkt mellan konsumenterna och annonsörerna, siktar Mobile Loyalty in sig på de traditionella mediehusen som främsta målgrupp. Bolaget har i dag Helsingborgs Dagsblad som kund och affärer inom Bonnier-sfären på gång.

— Medierna har redan upparbetade kontakter med såväl konsumenterna som annonsörerna, säger Nicklas Gerhardsson, VD sedan i januari med ett förflutet som säljchef på Ericssson Mobile Platforms.

Vid börsintroduktionen hade Mobile Loyalty ett 30-tal enskilda ägare, däribland bolagets ledning samt Scandvision.

Erik Olausson

Med amerikanska internetfenomenet Groupons framfart har kampen om den lokala annonsmarknaden hårdnat rejält. I Skåne rusar såväl mediehus som teknikleverantörer […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.