Skurupsbaserade Uswe tar in 2,5 miljoner kronor från affärsänglarna Sten K Johnson och Håkan Eksandh. Riskkapitalet ska sätta fart på Uswes exportplaner.
Efter flera års utveckling påbörjade Uswe sent 2009 försäljningen av sitt dryckessystem utformat för rally- och motocrossförare där dryckesförpackningen är placerad bakom nacken med direkt koppling till förarens nackskydd, en lösning som Uswe har patentsökt.
Första helåret året 2010 såldes 6.000 system i Sverige, Tyskland och Beneluxländerna. Omsättningen då landade på 1,5 miljoner kronor och med nuvarande försäljningsprognos ska den i år nå upp till 3,5 miljoner.
— Vi har kontakter med intresserade distributörer i bland annat Nordamerika, Asien och Europa. Men för att göra den expansionen behövde vi kapital och mer kompetens i bolaget, säger VD Karl-Johan Engdahl.
Hittills har försäljningen uteslutande gått till motorsporten, men modeller för cyklister, löpare och skidåkare är också under utveckling. Då systemet bygger på plastdryckesförpackningar som inte rengörs, utan byts ut efter några dagar, ser Karl-Johan Engdahl på sikt en intressant marknad även inom det militära och hjälporganisationer.
Sedan starten har Uswe tagit in runt 4,5 miljoner kronor och har i dag sju delägare.
Joel Lyth