Efter ett magert 2010 har konsultbolaget Ortelius i Malmö fått upp farten. Senaste halvåret har sex nya kunder lagts till listan, däribland börsnoterade Nobia. Nu stöps verksamheten om till att bli mer produktorienterad.
Med sin mjukvara Inorigo kartlägger Ortelius organisationers samlade kunskapsbank, strukturerar och gör den tillgänglig bland annat med hjälp av grafiska verktyg. Nyligen hamnade bolaget på Red Herrings lista över Europas hetaste verksamheter.
— De här affärerna har gett oss kraft att satsa vidare på försäljningen av metod och själva mjukvaran. Initialt ska vi expandera i Stockholm och inom två år även utomlands, då genom partner, säger Marcus Möllersten, kundansvarig på Ortelius.
En vy i Ortelius mjukvara kan exempelvis beskriva hur väl bolagets tillgängliga resurser så som personal, utrustning och IT-system utnyttjas för stunden. En annan vy kan sammanfatta marknads- och affärsplan relaterade till den egna och konkurrenters produkter.
Antalet anställda har växt till 27, varav en sitter i Stockholm och resten i Malmö. Förutom ett visst tillskott av riskkapital vid starten har utvecklingen hittills finansierats genom egna uppdrag och bolaget ägs till 94 procent av personalen.
— Möjligen tar vi in kapital redan till hösten, men mer troligt är att det sker under tredje kvartalet 2012 i samband med att vi ska marknadsföra vår mjukvara bredare, säger Marcus Möllersten.
2010 landande Ortelius omsättning på 18 miljoner kronor. I år är målet satt till 26 miljoner och enligt Marcus Möllersten ligger bolaget för närvande över den nivån.
Joel Lyth