Med en halv miljon sålda spel och 35 miljoner danska kronor i intäkter är Köpenhamnsbolaget Playdeads produktion Limbo den största danska spelsuccén på många år. Ändå jagar bolaget ett tvåsiffrigt miljonbelopp för att kunna färdigställa uppföljaren.
— Vi började med det nya spelet så fort Limbo var klart sommaren 2010. Limbo tog sex år att göra klart, nu ska vi göra det på halva tiden, säger Dino Patti som grundat och driver bolaget tillsammans med Arnt Jensen.
Limbo drog in sin utvecklingskostnad på 15 miljoner danska kronor på tre veckor. Spelet var förra året det tredje mest sålda på Microsofts Xbox Live Arcade. Men trots inkomster på totalt 35 miljoner kronor från Limbo är Playdead redan ute på kapitaljakt.
— Vi slipper dessvärre inte ifrån det eftersom vi hade investerare i Limbo som vill ha ut sin del. Vår budget för det nya spelet är 20-25 miljoner danska kronor och vi räknar just nu på hur mycket vi själva kan skjuta till. Jag hoppas på ungefär hälften, säger Dino Patti.
Tidigare har Playdead bland annat fått elva miljoner kronor från CAT Science, riskkapitalbolaget Fahu och Vækstfonden till utvecklingen av Limbo. Det nya spelet är något annat än Limbos svart-vita universum, men i övrigt vill Dino Patti inte ge några detaljer. Utvecklingen kommer kräva nyanställningar i bolaget, som i dag sysselsätter 13 personer i Köpenhamn.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø