I kväll avgjordes den skånska delen av affärsplantävlingen Venture Cup. Vann gjorde Snabboteket med affärsidén att sälja receptfria läkemedel i småförpackningar för direktkonsumtion.
Tanken är att gå via försäljningskanaler nära folk ute på språng, exempelvis på tåg, flygplatser och bensinstationer. Bakom idén står Johan Bergenholtz, Jacob Lönroth, Filip Larsson och Elisabet Joëlson.
Andraplatsen kneps av miljöteknikbolaget Hydro Kinetic Energy medan tredje pris gick till Survey Legend, som jobbar bildbaserade webbundersökningar. Dessa tre företag går alla vidare till riksfinalen i början av juni.
Förstapristagare i studentkategorin blev AirOhMail som utvecklat ett levande gratulationskort i form av en ballong som blåses upp. Hydro Kinetic Energy fick också ta emot energipriset när tävlingen avgjordes på Ideon Agora nu på torsdagskvällen.
Den ideella organisationen Venture Cup bildades 1998 på initiativ av McKinsey i samarbete med Chalmers, Göteborgs universitet och Innovationsbron. Venture Cup finns förutom i Sverige även i Danmark, Finland och Norge.
Kristian Svensson