Ideonföretaget Scalado tar konsultbolaget Cybercom till hjälp för att rampa upp sin verksamhet i Kina. Ett produktutvecklingsteam ska tillverka mobilappar baserat på Scalados teknik för bildhantering. Kontraktet är på två år och omfattar till en början 6-7 personer.
— Vi vill utöka i Kina och snabbaste sättet är att använda Cybercom som redan har verksamhet på plats. På sikt räknar vi med att dubbla eller kanske tredubbla vårt team där, säger Fadi Abbas, affärsutvecklings- och marknadschef samt grundare av Scalado.
Utvecklingsenheten placeras i Chengdu där Cybercom redan har ett hundratal anställda. Mattias Johansson, affärsstrateg på Cybercom, räknar med att vid årsskiftet ha närmare 150 anställda i Chengdu. Bolaget har i dagsläget även ett 40-tal anställda i Peking.
Apparna är till för bildbehandling på mobiltelefoner, surfplattor och liknande. De kommer främst vara inriktade på produkter från taiwanesiska Mediatek, men Scalado har även inhemska kunder i form av bland andra Oppo Electronics.
Just nu köper många kineser avancerade smartphones och Fadi Abbas ser att företaget måste finnas i Kina för att snabbt kunna möta kundernas behov och svara på deras eget språk.
Anders Frick