fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ustwo dubblar personalen med H&M som kund

Efterhand som storbolagen börjar snegla på shopping i mobilen som ny försäljningskanal ökar också suget efter tekniska lösningar. Det betyder ett uppsving för Londonbaserade Ustwo, som det senaste året dubblat personalen såväl globalt som vid Malmökontoret och nu planerar att öppna i New York.

Totalt sysselsätter i dag Ustwo 80 personer, varav ett 20-tal i Malmö.

— Om ett år räknar vi med att vara ytterligare dubbelt så många, säger bolagets marknadschef Steve Bittan.

Framförallt är det återförsäljare av kläder som tagit Ustwo till hjälp med framtagning av mobilappar och andra digitala verktyg. Storkunden är H&M, som enligt VD Marcus Woxneryd är ett av de klädföretag som kommit längst när det gäller att använda mobilen som försäljningskanal.

— Genom tjänsterna kan klädkunderna enkelt få mer information när de befinner sig i butiken. Kunderna kan även få rabattkuponger och tips, säger Steve Bittan.

2010 omsatte Ustwo sex miljoner pund, mot tre miljoner året innan. Bolaget är främst inriktat mot försäljning till företag men utvecklar även mobilappar åt konsumenter för att skapa sig ett namn på marknaden. Bland annat har bolaget en satsning på appar för uppkopplade TV-apparater med Android som operativsystem.

Ustwo bildades som en designstudio i London 2004 och öppnade sitt Malmökontor för några år sedan för att vara nära storkunden Sony Ericsson, som i dag står för en femtedel av omsättningen. Bland andra bolag i kundlistan finns Intel, Sony och bankkoncernen J.P. Morgan.

Bolaget planerar även att under året öppna en designstudio i New York med sex anställda för att arbeta med användargränssnitt och mobila lösningar.

Anders Frick

Efterhand som storbolagen börjar snegla på shopping i mobilen som ny försäljningskanal ökar också suget efter tekniska lösningar. Det betyder ett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.

  • Infab gör dubbel vd-värvning

    Kommunikationsbyrån Infab anställer inte bara en utan två nya vd:ar på ett bräde. Båda är veteraner i Skånes kommunikationsbransch.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Mobile Heights byter namn

    Namnet för teknikklustret Mobile Heights har spelat ut sin roll. Det handlar varken om mobilindustri eller om den geografiska anspelningen på höjden i norra Lund längre. Därför är det dags för ett namnbyte som ska signalera den nya tiden. Det nya namnet är…