Efterhand som storbolagen börjar snegla på shopping i mobilen som ny försäljningskanal ökar också suget efter tekniska lösningar. Det betyder ett uppsving för Londonbaserade Ustwo, som det senaste året dubblat personalen såväl globalt som vid Malmökontoret och nu planerar att öppna i New York.
Totalt sysselsätter i dag Ustwo 80 personer, varav ett 20-tal i Malmö.
— Om ett år räknar vi med att vara ytterligare dubbelt så många, säger bolagets marknadschef Steve Bittan.
Framförallt är det återförsäljare av kläder som tagit Ustwo till hjälp med framtagning av mobilappar och andra digitala verktyg. Storkunden är H&M, som enligt VD Marcus Woxneryd är ett av de klädföretag som kommit längst när det gäller att använda mobilen som försäljningskanal.
— Genom tjänsterna kan klädkunderna enkelt få mer information när de befinner sig i butiken. Kunderna kan även få rabattkuponger och tips, säger Steve Bittan.
2010 omsatte Ustwo sex miljoner pund, mot tre miljoner året innan. Bolaget är främst inriktat mot försäljning till företag men utvecklar även mobilappar åt konsumenter för att skapa sig ett namn på marknaden. Bland annat har bolaget en satsning på appar för uppkopplade TV-apparater med Android som operativsystem.
Ustwo bildades som en designstudio i London 2004 och öppnade sitt Malmökontor för några år sedan för att vara nära storkunden Sony Ericsson, som i dag står för en femtedel av omsättningen. Bland andra bolag i kundlistan finns Intel, Sony och bankkoncernen J.P. Morgan.
Bolaget planerar även att under året öppna en designstudio i New York med sex anställda för att arbeta med användargränssnitt och mobila lösningar.
Anders Frick