torsdag 21 november 2024

inloggad som

Ustwo dubblar personalen med H&M som kund

Efterhand som storbolagen börjar snegla på shopping i mobilen som ny försäljningskanal ökar också suget efter tekniska lösningar. Det betyder ett uppsving för Londonbaserade Ustwo, som det senaste året dubblat personalen såväl globalt som vid Malmökontoret och nu planerar att öppna i New York.

Totalt sysselsätter i dag Ustwo 80 personer, varav ett 20-tal i Malmö.

— Om ett år räknar vi med att vara ytterligare dubbelt så många, säger bolagets marknadschef Steve Bittan.

Framförallt är det återförsäljare av kläder som tagit Ustwo till hjälp med framtagning av mobilappar och andra digitala verktyg. Storkunden är H&M, som enligt VD Marcus Woxneryd är ett av de klädföretag som kommit längst när det gäller att använda mobilen som försäljningskanal.

— Genom tjänsterna kan klädkunderna enkelt få mer information när de befinner sig i butiken. Kunderna kan även få rabattkuponger och tips, säger Steve Bittan.

2010 omsatte Ustwo sex miljoner pund, mot tre miljoner året innan. Bolaget är främst inriktat mot försäljning till företag men utvecklar även mobilappar åt konsumenter för att skapa sig ett namn på marknaden. Bland annat har bolaget en satsning på appar för uppkopplade TV-apparater med Android som operativsystem.

Ustwo bildades som en designstudio i London 2004 och öppnade sitt Malmökontor för några år sedan för att vara nära storkunden Sony Ericsson, som i dag står för en femtedel av omsättningen. Bland andra bolag i kundlistan finns Intel, Sony och bankkoncernen J.P. Morgan.

Bolaget planerar även att under året öppna en designstudio i New York med sex anställda för att arbeta med användargränssnitt och mobila lösningar.

Anders Frick

Efterhand som storbolagen börjar snegla på shopping i mobilen som ny försäljningskanal ökar också suget efter tekniska lösningar. Det betyder ett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Mobile Heights byter namn

    Namnet för teknikklustret Mobile Heights har spelat ut sin roll. Det handlar varken om mobilindustri eller om den geografiska anspelningen på höjden i norra Lund längre. Därför är det dags för ett namnbyte som ska signalera den nya tiden. Det nya namnet är…

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.

  • Influencer inte bara en kändisgrej

    Marknaden för produktplacering hos influencers har korsat miljardgränsen i Sverige och växer vidare. Nu sänker annonsörerna ribban för vem som kan klassas som en influencer. 

  • Influencermarknaden växer upp

    Marknaden för produktplacering hos influencers växer så det knakar. Senaste siffran är 1,1 miljarder kronor bara i Sverige. Rapidus har tittat närmare infuencermarknaden och ser en vilda västern-värld som börjat mogna.

  • Översättaren räds inte AI-vågen

    Översättningsbolaget Contentor i Helsingborg tappade en tredjedel av omsättningen när kunderna började experimentera med AI på egen hand. Men vd Rabie Salem är inte orolig.