torsdag 11 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Lundalogik växer utomlands — anställer 17

Försäljningen av Lundalogiks kundvårdssystem fortsätter att växa med Bisnode som ägare. I fjol ökade omsättningen med dryga 20 procent till 87 miljoner kronor. Nu ska 17 personer nyanställas inom loppet av sex månader.

När Bisnode köpte Lundalogik för drygt tre år sedan var det med ett uttalat mål att expandera i Europa. Den målsättningen ser ut att vara på god väg att infrias. I fjol gick bolaget in i Finland och Norge. Nu har försäljning påbörjats också i Östeuropa genom partner inom börsnoterade riskkapitalbolaget Ratos, som äger Bisnode tillsammans med Bonnier-koncernen.

Också i Sverige växer kundlistan. Securitas Sverige, E.on och NCC Road var några som började använda Lundalogiks kundvårdssystem under 2010. I produktportföljen finns dels det enklare Kontakt, som är ett rent kundstödssystem för försäljning i små och medelstora företag, dels Lime Pro som tillåter omfattande anpassningar och där kunderna är större organisationer. Produkterna generar lika stor omsättning vardera.

— Vi är starka inom segmenten små och riktigt stora företag. Under året avser vi att släppa ytterligare ett system som ska komplettera vårt sortiment, säger Lars Andersson, marknadschef på Lundalogik.

I dag har Lundalogik 90 anställda. Rekryteringarna kommer att ske främst i Stockholm, Göteborg och vid huvudkontoret i Lund. Men också kontoren i Oslo och Helsingfors som öppnades under första halvåret 2010 ska växa.

Joel Lyth

Försäljningen av Lundalogiks kundvårdssystem fortsätter att växa med Bisnode som ägare. I fjol ökade omsättningen med dryga 20 procent till […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Storbolagen har långt kvar med AI

    Varken Alfa Laval eller Ikea når ännu sina kunder med något som producerats med hjälp av AI. Eller i alla fall bara indirekt och en extremt liten del. Det framgick vid en frukost på torsdagen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.

  • Vd-byte på Lime

    Det vankas vd-byte på Lime Technologies när Nils Olsson slutar efter nästan 20 år i bolaget. — Det är helt odramatiskt, säger Nils Olsson till Rapidus.

  • Amerikansk jätte förvärvar Eletive

    Rapidus kan i dag avslöja att amerikanska riskkapitaljätten Accell-KKR köper en majoritet i Eletive. Här är de skånska investerarna som gör en lyckad exit. 

  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.