Försäljningen av Lundalogiks kundvårdssystem fortsätter att växa med Bisnode som ägare. I fjol ökade omsättningen med dryga 20 procent till 87 miljoner kronor. Nu ska 17 personer nyanställas inom loppet av sex månader.
När Bisnode köpte Lundalogik för drygt tre år sedan var det med ett uttalat mål att expandera i Europa. Den målsättningen ser ut att vara på god väg att infrias. I fjol gick bolaget in i Finland och Norge. Nu har försäljning påbörjats också i Östeuropa genom partner inom börsnoterade riskkapitalbolaget Ratos, som äger Bisnode tillsammans med Bonnier-koncernen.
Också i Sverige växer kundlistan. Securitas Sverige, E.on och NCC Road var några som började använda Lundalogiks kundvårdssystem under 2010. I produktportföljen finns dels det enklare Kontakt, som är ett rent kundstödssystem för försäljning i små och medelstora företag, dels Lime Pro som tillåter omfattande anpassningar och där kunderna är större organisationer. Produkterna generar lika stor omsättning vardera.
— Vi är starka inom segmenten små och riktigt stora företag. Under året avser vi att släppa ytterligare ett system som ska komplettera vårt sortiment, säger Lars Andersson, marknadschef på Lundalogik.
I dag har Lundalogik 90 anställda. Rekryteringarna kommer att ske främst i Stockholm, Göteborg och vid huvudkontoret i Lund. Men också kontoren i Oslo och Helsingfors som öppnades under första halvåret 2010 ska växa.
Joel Lyth