En av kommunikationsbyrån First Flights grundare, Stefan Mumm, lämnar byrån för nystartade Groundlogic Sales Performance. Med sig in i bolaget tar han mjukvara för presentationer som utvecklats i kundprojekt med Tetra Pak och Sony Ericsson.
Programmet liknar ett mer dynamiskt powerpoint och ska dels fungera som presentationsverktyg, men också ge större kontroll och styrningsmöjligheter i organisationer genom att samla statistik över användarna. Syften är att ge säljchefer snabbare information kring hur väl aktuella presentationer tas emot hos bolagets säljare och potentiella kunder.
En finansiär har redan gått in och förhandlingar sker nu med andra intressenter. Innan året är slut räknar Stefan Mumm med att personalstyrkan ska vara uppe i sex till åtta man.
— Nu tittar vi på hur man bäst paketerar lösningen och innan sommaren räknar jag med att vi ska vara igång med en första kund, säger han.
I samband med att Stefan Mumm lämnar First Flight säljer han också sin ägarandel till övriga ägare. Han har tidigare ett förflutet inom Framfab och IBM Nordic E-business center i Sverige.
Joel Lyth