tisdag 18 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Digitala hemmet nytt fält för Conveneergrundarna

Om en månad lanserar Mincbolaget Admedius sin första produkt: en mobilapp som ska göra det lättare att koppla webbtjänster för film och musik till stereon i vardagsrummet och tv:n på väggen. Idén har Conveneergrundarna Richard Lindberg och Marc Klefter ruvat på sedan 2009.

Efterhand som strömmande medietjänster som SVT Play och Spotify vinner terräng ökar också behovet av att spela upp film och musik från webben på andra apparater än datorn. Här hoppas Admedius slå sig fram med en app som underlättar kopplingen mellan hemelektroniken och webbtjänsterna. Med appen påslagen skickar mobilen specialformatterade länkar som tv:n eller stereon använder för att hitta till favoritprogrammet bland kanalernas webbsändningar eller till låtlistan på Spotify. Det krävs fortfarande en internetanslutning, direkt eller via exempelvis en Blu Ray-spelare eller Playstation, men ingen speciell digitalbox eller förinstallerad mjukvara på tv:n.

— Appen vi lanserar kommer i första vändan ha stöd för gratistjänster som Dropbox, vilket gör att du kan se dina filer på tv:n. Under våren hoppas vi skriva avtal med olika innehållsleverantörer, säger Richard Lindberg.

Admedius grundades 2009 efter att Richard Lindberg och Marc Klefter sålt sina andelar i dåvarande Ideonbolaget Conveneer, senare uppköpt av brittiska mBlox under namnet Mashmobile. I början var planen att utveckla användargränssnitt åt avancerade mobiltelefoner, men det senaste året har kompanjonerna istället jobbat på appen som under våren beta-testas av en mindre skara användare.

Parallellt letar duon 500.000 dollar i riskkapital för att bygga upp organisationen. Går alla planer i lås ska Admedius sysselsätta 5-6 personer om ett år. Intäkterna räknar Richard Lindberg dels få in från de som vill ha en premiumvariant av appen, dels från innehållsleverantörer som vill underlätta användarnas mediekonsumtion.

— I förlängningen vill vi även lägga till ytterligare funktioner, om du till exempel läser en filmrecension på din dator ska det räcka med att klicka för att strömma filmen till tv:n, säger Marc Klefter.

Erik Olausson

Om en månad lanserar Mincbolaget Admedius sin första produkt: en mobilapp som ska göra det lättare att koppla webbtjänster för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Skånsk miljardnotering på börsen

    Det Rapidus kunde berätta redan i mars är nu bekräftat – Malmöbaserade Wesports noteras på Nasdaq First North Premier redan före årskiftet och fyller samtidigt på kassan till en värdering som mer än fördubblats på ett halvår.

  • Skulle inleda kapitalrunda – blev konkurs

    Labbot ville revolutionera läkemedelsindustrin med sitt analysinstrument. För bara en vecka sedan skulle Lundabolaget resa kapital för att ta instrumentet till den globala marknaden. Nu är det försatt i konkurs.

  • Helsingborg vill dubbla antalet studenter

    En nybildad stiftelse ska bidra till att öka antalet universitetsstudenter Helsingborg. Med näringslivets hjälp vill Helsingborgs handelsförening att antalet ska gå från 4 000 till 10 000.