tisdag 4 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Digitala hemmet nytt fält för Conveneergrundarna

Om en månad lanserar Mincbolaget Admedius sin första produkt: en mobilapp som ska göra det lättare att koppla webbtjänster för film och musik till stereon i vardagsrummet och tv:n på väggen. Idén har Conveneergrundarna Richard Lindberg och Marc Klefter ruvat på sedan 2009.

Efterhand som strömmande medietjänster som SVT Play och Spotify vinner terräng ökar också behovet av att spela upp film och musik från webben på andra apparater än datorn. Här hoppas Admedius slå sig fram med en app som underlättar kopplingen mellan hemelektroniken och webbtjänsterna. Med appen påslagen skickar mobilen specialformatterade länkar som tv:n eller stereon använder för att hitta till favoritprogrammet bland kanalernas webbsändningar eller till låtlistan på Spotify. Det krävs fortfarande en internetanslutning, direkt eller via exempelvis en Blu Ray-spelare eller Playstation, men ingen speciell digitalbox eller förinstallerad mjukvara på tv:n.

— Appen vi lanserar kommer i första vändan ha stöd för gratistjänster som Dropbox, vilket gör att du kan se dina filer på tv:n. Under våren hoppas vi skriva avtal med olika innehållsleverantörer, säger Richard Lindberg.

Admedius grundades 2009 efter att Richard Lindberg och Marc Klefter sålt sina andelar i dåvarande Ideonbolaget Conveneer, senare uppköpt av brittiska mBlox under namnet Mashmobile. I början var planen att utveckla användargränssnitt åt avancerade mobiltelefoner, men det senaste året har kompanjonerna istället jobbat på appen som under våren beta-testas av en mindre skara användare.

Parallellt letar duon 500.000 dollar i riskkapital för att bygga upp organisationen. Går alla planer i lås ska Admedius sysselsätta 5-6 personer om ett år. Intäkterna räknar Richard Lindberg dels få in från de som vill ha en premiumvariant av appen, dels från innehållsleverantörer som vill underlätta användarnas mediekonsumtion.

— I förlängningen vill vi även lägga till ytterligare funktioner, om du till exempel läser en filmrecension på din dator ska det räcka med att klicka för att strömma filmen till tv:n, säger Marc Klefter.

Erik Olausson

Om en månad lanserar Mincbolaget Admedius sin första produkt: en mobilapp som ska göra det lättare att koppla webbtjänster för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Stora pengar hägrar i vattenrening

    Vattenrening är en bransch där Skåne utmärker sig internationellt och med allt fler startup-bolag. Stora investeringar står för dörren och lockar till sig kapital. Rapidus har tagit tempen på branschen.

  • Avloppsdirektiv pressar fram investeringar

    I fjol antogs ett EU-direktiv som bland annat ställer krav på ett nytt reningssteg i kommunala avloppssystem. Det innebär nya affärsmöjligheter för skånska teknikleverantörer.

  • De vill få oss att sluta slösa vatten

    Barndomskompisarna från Möllan gick skilda vägar. Efter en ekonomi-master och en pilotutbildning är de tillbaka med ett gemensamt företag som ska få oss att förstå hur mycket vatten vi slösar.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.