Köpenhamnsbaserade IT-bolaget Zoomio är efter flera års tillväxt på hemmamarknaden på väg till grannländerna Sverige och Norge. I Sverige letar bolaget just nu efter lämpliga partner för att kunna expandera.
Zoomio utvecklar mjukvaran Zoomio Campaigner som användas för att styra marknadsföringskampanjer i flera kanaler samtidigt, så som mejl, sms och telemarketing. Bolaget fick 2007 en rejäl kapitalinjektion då Via Venture Partners gick in med 37 miljoner danska kronor. Efter ett par förlustår visar bolaget nu vinst på sista raden och enligt försäljnings- och marknadschef Line Skafte Wilkens finns inga planera på ytterligare kapitaltillskott.
Utanför Damark har Zoomio etablerat sig i Holland och Tyskland. 40 av bolagets 70 anställda finns vid huvudkontoret i Köpenhamn. I Sverige har en mindre partner, Customers Only i Stockholm, hanterat det fåtal svenska kunder bolaget skaffat sig hittills. Såväl kundbas som partnernätverk ska nu utökas rejält, uppger Zoomios internationella säljchef Carsten Dahl Johansen.
— Vi behöver partner för såväl försäljning som support för kunderna. Den sista funktionen är den viktigaste, vi måste ha svensktalande support, säger han.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø