torsdag 21 november 2024

inloggad som

Malmö och Köpenhamn planerar fusion av marknadsföringsbolag

Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu (S) och Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) vill slå ihop städernas turism- och marknadsföringsbolag. I bakgrunden finns de goda erfarenheterna från bildandet av Copenhagen Malmö Port. De två politikerna har hittills inte pratat om planerna offentligt, men nu menar båda att tiden är inne för att påbörja arbetet.

Främst handlar det om att fusionera Copenhagen Capacity, som arbetar för att locka nya företagsetableringar till Köpenhamn, samt turismorganisationen Wonderful Copenhagen med sina svenska motsvarigheter och därmed bilda två nya svensk-danska bolag. Ilmar Reepalu för fram Business Region Skåne och Malmö Turism, en enhet inom Malmö Stad, som lämpliga svenska fusionskandidater.

— Vi är inte så duktiga på att göra vårt lobbyingarbete ihop och regionen når ingen framgång om vi bråkar och kivas. Det är viktigt att tala med en gemensam röst, säger Frank Jensen till Rapidus.

De båda kommuntopparna har diskuterat fusionsplanerna sinsemellan och Frank Jensen har även tagit upp dem i Copenhagen Capacitys styrelse, där han är ledamot.

— De ekonomiska ägarförhållandena gör att man inte utan vidare kan slå ihop organisationerna. Därför tittar vi nu på ett politiskt ramverk för att driva processen fram mot fusioner. Det är viktigt att vi politiskt går i bräschen och markerar en riktning, säger Frank Jensen. 

Ilmar Reepalu pekar på Malmös och Köpenhamns mångåriga samarbete kring en gemensam monter på den årliga fastighetsmässan MIPIM i Cannes.

— Våra goda erfarenheter från det samarbetet talar för fusionerna, säger han.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu (S) och Köpenhamns överborgmästare Frank Jensen (S) vill slå ihop städernas turism- och marknadsföringsbolag. I bakgrunden […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.