söndag 24 november 2024

inloggad som

Swebus testar Lundateknik för positionsstyrd reklam

Lundabolaget Geosignage är på väg att plocka Swebus som första kund. Just nu genomförs ett pilotprojekt där resenärerna får bildskärmsbaserad information, reklam och hållplatsmeddelanden baserat på var bussen för tillfället befinner sig. Det sker automatiskt och systemet kan uppdateras på distans med hjälp av bussens befintliga uppkoppling mot internet.

Premiärturen skedde igår med två bussar på sträckan Köpenhamn-Uppsala, en av Swebus längsta linjer. På så vis testas tekniken också när landsgränser passeras. Om systemet blir framgångsrikt kan Swebus tänka sig att sänka priset på bussbiljetterna.

— Med alternativa intäkter genom sponsorer kan man tänka sig helt reklamfinansierade bussar och på så vis erbjuda väldigt billiga bussresor, säger Peter Björnlund, IT-chef på Swebus.

Närmast ska Swebus undersöka vad kunderna tycker om det hela.

— Vi äger ju våra resenärer i flera timmar, vilket är lite speciellt. Genom att styra reklam och information får vi en kommunikation som hela tiden är relevant för dem, säger han.

Geosignage leds från inkubatorn VentureLab av ingenjörsstudenten Johan Posse tillsammans med några programmerare. Bolaget har fått bidrag från bland annat Almi, men räknar med att i år nå en högst blygsam omsättning. Varken Geosignage eller Swebus vill uppge budgeten för pilotprojektet.

Anders Frick

Lundabolaget Geosignage är på väg att plocka Swebus som första kund. Just nu genomförs ett pilotprojekt där resenärerna får bildskärmsbaserad information, reklam och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • Gridly byter vd – hon ska leda globala expansionen

    Helsingborgsföretaget Gridly ändrar i ledningen och tar för första gången in en vd utifrån. När bolaget tar sikte mot nya branscher är det Anna Albinsson som ska visa vägen.

  • Kändisbolaget får ny chans

    Malmöbolaget Freedrum Studios ser ut att överleva igen. Detta sedan konkursförvaltaren sålt tillgångarna i bolaget till nygamla ägare.

  • Ung entreprenör skapar sökmotor för vetenskapliga artiklar

    Hector Fioretos med det nystartade AI-bolaget Wayless vill hjälpa biomedicinska forskare att navigera i havet av vetenskapliga artiklar.

  • Yubicos stickor säljer som smör

    Yubico, med medgrundaren Stina Ehrensvärd från Lund, ökade både försäljning och lönsamhet rejält i tredje kvartalet. Men vad hände med aktien?

  • Vultus säljer till norrmän

    Jordbruksteknikbolaget Vultus i Lund ger upp och säljer hela sitt inkråm till ett norskt bolag. – Vi prickade värsta börsperioden på 20 år, säger vd Per Karlsson.

  • Tech-profil ska leda forskningsbolag till marknaden

    Ideonbolaget Pluvioflows algoritm ska göra samhällen mer redo att hantera översvämningar. Nu vänder sig bolaget till marknaden med en ny vd och en känd tech-profil som ordförande.

  • Freedrum i konkurs

    Malmöbaserade Freedrum Studios ansökan om förlängd rekonstruktion gick inte igenom. Bolaget har försatts i konkurs. Det här händer nu.

  • Den akuta krisen i Tretton37 är avvärjd

    IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund har utretts av Kronofogden för obetalda skatteskulder i mångmiljonklassen. Rapidus kan dock meddela att bolaget har betalt av skulderna. Därmed är den mest akuta krisen i bolaget avvärjd. 

  • Kronofogden utreder Tretton37

    För drygt en månad sedan kunde Rapidus avslöja krisen i det en gång så framgångsrika IT-konsultbolaget Tretton37 från Lund. Nu utreds bolaget av Kronofogden för en obetald skatteskuld – och klockan tickar.