onsdag 2 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Swebus testar Lundateknik för positionsstyrd reklam

Lundabolaget Geosignage är på väg att plocka Swebus som första kund. Just nu genomförs ett pilotprojekt där resenärerna får bildskärmsbaserad information, reklam och hållplatsmeddelanden baserat på var bussen för tillfället befinner sig. Det sker automatiskt och systemet kan uppdateras på distans med hjälp av bussens befintliga uppkoppling mot internet.

Premiärturen skedde igår med två bussar på sträckan Köpenhamn-Uppsala, en av Swebus längsta linjer. På så vis testas tekniken också när landsgränser passeras. Om systemet blir framgångsrikt kan Swebus tänka sig att sänka priset på bussbiljetterna.

— Med alternativa intäkter genom sponsorer kan man tänka sig helt reklamfinansierade bussar och på så vis erbjuda väldigt billiga bussresor, säger Peter Björnlund, IT-chef på Swebus.

Närmast ska Swebus undersöka vad kunderna tycker om det hela.

— Vi äger ju våra resenärer i flera timmar, vilket är lite speciellt. Genom att styra reklam och information får vi en kommunikation som hela tiden är relevant för dem, säger han.

Geosignage leds från inkubatorn VentureLab av ingenjörsstudenten Johan Posse tillsammans med några programmerare. Bolaget har fått bidrag från bland annat Almi, men räknar med att i år nå en högst blygsam omsättning. Varken Geosignage eller Swebus vill uppge budgeten för pilotprojektet.

Anders Frick

Lundabolaget Geosignage är på väg att plocka Swebus som första kund. Just nu genomförs ett pilotprojekt där resenärerna får bildskärmsbaserad information, reklam och […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.