För drygt en månad sedan ansökte det tidigare Ideon Innovationsbolaget OneCafé i Eslöv om rekonstruktion. En nyemission på två miljoner kronor från befintliga ägare gör att det omedelbara konkurshotet nu är avvärjt, men någon långsiktig lösning är inte på plats.
Redan vid början av 2009 inledde OneCafé en större nyemission som också involverade nya externa ägare. Men den kapitalanskaffningen lyckades aldrig.
— Vi kom i en situation där försäljningen inte utvecklade sig som vi önskade och vi saknade nödvändigt rörelsekapital. Därför ansökte vi om rekonstruktion under semestern för att undvika risken för konkurs, säger OneCafés styrelseordförande Göran Sjöholm.
Den ursprungliga affärsplanen i OneCafé var att sälja en egenutvecklad portionsförpackning av kaffe på licens till kafferosterier. Höga investeringskostnaderna för rosterierna, i kombination med kvalitetsproblem i och med att man inte kontrollerade bryggningsprocessen, gjorde enligt Göran Sjöholm att försäljningen inte tog fart som planerat.
Därför har fokus nu flyttats till användning av företagets bägarlock för engångsmuggar, som ska göra det enklare att dosera mjölk och socker i drycken. Locket används i dag i teautomater i ett trettiotal 7-elevenbutiker och Pressbyråkiosker. Göran Sjöholm menar dock att det kommer krävas ytterligare kapitaltillskott framöver, även om försäljningen tar fart.
OneCafé, som tidigare sysselsatt en handfull personer, har i dag två fast anställda. Bolaget ägs till största delen av grundarna och katalogföretaget AJ Postorder i Halland. Under årens lopp har totalt 25 miljoner kronor investerats i OneCafé.
Joel Lyth