fredag 22 november 2024

inloggad som

Två miljoner räddar sumpat kaffebolag

|  
|  

För drygt en månad sedan ansökte det tidigare Ideon Innovationsbolaget OneCafé i Eslöv om rekonstruktion. En nyemission på två miljoner kronor från befintliga ägare gör att det omedelbara konkurshotet nu är avvärjt, men någon långsiktig lösning är inte på plats.

Redan vid början av 2009 inledde OneCafé en större nyemission som också involverade nya externa ägare. Men den kapitalanskaffningen lyckades aldrig.

— Vi kom i en situation där försäljningen inte utvecklade sig som vi önskade och vi saknade nödvändigt rörelsekapital. Därför ansökte vi om rekonstruktion under semestern för att undvika risken för konkurs, säger OneCafés styrelseordförande Göran Sjöholm.

Den ursprungliga affärsplanen i OneCafé var att sälja en egenutvecklad portionsförpackning av kaffe på licens till kafferosterier. Höga investeringskostnaderna för rosterierna, i kombination med kvalitetsproblem i och med att man inte kontrollerade bryggningsprocessen, gjorde enligt Göran Sjöholm att försäljningen inte tog fart som planerat.

Därför har fokus nu flyttats till användning av företagets bägarlock för engångsmuggar, som ska göra det enklare att dosera mjölk och socker i drycken. Locket används i dag i teautomater i ett trettiotal 7-elevenbutiker och Pressbyråkiosker. Göran Sjöholm menar dock att det kommer krävas ytterligare kapitaltillskott framöver, även om försäljningen tar fart.

OneCafé, som tidigare sysselsatt en handfull personer, har i dag två fast anställda. Bolaget ägs till största delen av grundarna och katalogföretaget AJ Postorder i Halland. Under årens lopp har totalt 25 miljoner kronor investerats i OneCafé.

Joel Lyth

För drygt en månad sedan ansökte det tidigare Ideon Innovationsbolaget OneCafé i Eslöv om rekonstruktion. En nyemission på två miljoner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.