3,6 miljoner användare har hittills laddat ner danska Syntonetics humörstyrda spellistor till sin mobiltelefon. Nu plockar bolaget in ytterligare tio miljoner danska kronor i riskkapital.
Pengarna kommer från några av de affärsänglar som är ägare sedan tidigare, samt en nytillkommen investerare.
Med Syntonetics program Moodagent kan användaren ställa in sitt humör och få förslag på passande låtar att lyssna på, eller be programmet hitta låtar med samma stämning som en slagdänga från AC/DC eller Vikingarna. Appen släpptes för ett knappt år sedan och har hittills laddats ner till 3,6 miljoner mobiler, varav 2,5 miljoner är Nokiatelefoner. Suget är framförallt stort i länder som Kina, Indien, Mexiko och Ryssland. VD Peter Berg Steffensen räknar med tio miljoner användare innan året är slut, bland annat eftersom bolaget är på väg med versioner även för Ipad och datorer.
Appen i sig är gratis, intäkterna ska Syntonetic få in via reklam som följer med spellistorna. En av bolaget största utmaningar är att anpassa reklamen till olika geografiska marknader så att den inte blir densamma i Shanghai som i Malmö eller Köpenhamn.
— Vi räknar med att nå break-even strax före eller efter nyår, beroende på hur distributionen av reklam utvecklar sig, säger Peter Berg Steffsen, som driver bolaget tillsammans med partnern Michael Henderson.
Med den nya investeringen har Syntonetic tagit in sammanlagt 20 miljoner danska kronor i riskkapital. Bolaget har de senaste månaderna ökat personalen från 15 till 20 personer vid huvudkontoret i Fredriksberg. Samtidigt letar man en efter en chef till kontoret i San Francisco.
Klik her for att se dansk version av artikeln
Keld Broksø