Att söka på nätet efter restauranger i närheten är en sak, att söka på vem som serverar fisk som dagens rätt är betydligt svårare. Detta hoppas Lundabolaget Apptus slå mynt av med ny sökteknik till katalogtjänster som dammsuger nätet på allt från menyer till öppettider.
Apptus har redan ett 20-tal katalogföretag i kundlistan, däribland svenska Eniro och brittiska Yell.com. Med Apptus nya teknik ska de utöver standarduppgifter som adress och telefonnummer kunna komplettera sina katalogposter med information om exempelvis produktutbud.
— I dag måste man ringa runt till bolagen för att få fram sådan info, vilket är väldigt tidsödande och sker kanske en gång per år. Med vår sökmotor kan informationen uppdateras mycket oftare, säger VD Michael Mokhberi.
När Eniro i dag lanserade sin omgjorda söksajt, stod det klart att Apptus nya teknik används där. Affären är Apptus största hittills, i kronor räknat, uppger Michael Mokhberi, som dock inte vill precisera värdet.
Utöver för katalogfunktioner används Apptus mjukvara av nätbutiker som Bokus och modebutiken Nelly för att bland annat förbättra sökningar och föreslå tilläggsköp. Här satsar Apptus framförallt i England, med två försäljningsansvariga vid ett nyöppnat Londonkontor.
Efter att ha tvingats banta personalstyrkan rejält under lågkonjunkturen har bolaget börjat rekrytera igen och har i dag ett 40-tal anställda. 2009 omsatte bolaget nästan 45 miljoner kronor och gjorde en vinst på 4,4 miljoner.
Apptus ägs till största delen av grundarna Michael Mokhberi och Patrik Wåhlin med InnnovationsKapital som tredje största ägaren. Nyligen klev Qliktechs förre VD och styrelseordförande Måns Hultman in i styrelsen.
Erik Olausson