onsdag 30 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Positionsapp från Lund ska utmana jättarna

Geografiska lokaliseringstjänster lockar allt fler inom telekomsektorn. I Lund gör sig nystartade tremannabolaget Hitude redo för att ta upp kampen med bolag som Facebook och Google i jakten på användarnas positioner.

Hitudes program Kompazz är en social positioneringstjänst, där användaren ska kunna berätta för sina vänner var han eller hon befinner sig. Liknande program har lanserats av Google och Nokia och sedan tidigare finns de specialiserade tjänsterna Foursquare och Gowalla, som redan har flera hundratusen användare. Ett av de senaste exemplen är ”Facebook Places”, där användarna via sin mobiltelefon kan ange sin position för Facebookvännerna.

Grunden för det stora intresset bland mjukvaruutvecklare är möjligheten att skapa en plattform där affärer kan skicka riktade kommersiella budskap till användare som för tillfället befinner sig nära dem. Hitudes VD, Mathias Albertson, räds dock inte konkurrensen från jättarna, som han menar bara skapar större intresse bland användarna.

— Vi riktar oss primärt på den svenska marknaden. Framöver kommer vi fokusera utvecklingen på att bygga ut de sociala tjänsterna i en riktning som vi inte tror att de andra aktörerna kommer gå, säger Mathias Albertson.

Kompazz ska först släppas till iPhone, men enligt Mathias Albertson bygger serversidan av tjänsten på en molnlösning som lätt kan anpassas till olika mobila operativsystem där också fristående utvecklare ska kunna delta i arbetet.

Hitude är finansierat av delägarna Mathias Albertson, Mattias Hagstrand och Klas Ehnrot. De tre har tidigare drivit mjukvaru- och konsultbolaget Calegio i Lund.

Joel Lyth

Geografiska lokaliseringstjänster lockar allt fler inom telekomsektorn. I Lund gör sig nystartade tremannabolaget Hitude redo för att ta upp kampen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Danskt vaccinbolag blir svensk-brittiskt

    Det svenska rikskapitalbolaget Nordic Capital och det brittiska Permira lägger ett bud på Bavarian Nordic. Affären värderar det danska bolaget till 28,5 miljarder kronor.

  • ”Ett förtroende att förvalta bostäder”

    För femton år sedan kallades Olof Andersson filantrop när han pratade hållbarhet med banken. Men Trianons vd och huvudägare står fast vid att hållbarhet är en god affär och han tror stenhårt på att hemstaden Malmö kommer att fortsätta växa.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror apporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.