Geografiska lokaliseringstjänster lockar allt fler inom telekomsektorn. I Lund gör sig nystartade tremannabolaget Hitude redo för att ta upp kampen med bolag som Facebook och Google i jakten på användarnas positioner.
Hitudes program Kompazz är en social positioneringstjänst, där användaren ska kunna berätta för sina vänner var han eller hon befinner sig. Liknande program har lanserats av Google och Nokia och sedan tidigare finns de specialiserade tjänsterna Foursquare och Gowalla, som redan har flera hundratusen användare. Ett av de senaste exemplen är Facebook Places, där användarna via sin mobiltelefon kan ange sin position för Facebookvännerna.
Grunden för det stora intresset bland mjukvaruutvecklare är möjligheten att skapa en plattform där affärer kan skicka riktade kommersiella budskap till användare som för tillfället befinner sig nära dem. Hitudes VD, Mathias Albertson, räds dock inte konkurrensen från jättarna, som han menar bara skapar större intresse bland användarna.
— Vi riktar oss primärt på den svenska marknaden. Framöver kommer vi fokusera utvecklingen på att bygga ut de sociala tjänsterna i en riktning som vi inte tror att de andra aktörerna kommer gå, säger Mathias Albertson.
Kompazz ska först släppas till iPhone, men enligt Mathias Albertson bygger serversidan av tjänsten på en molnlösning som lätt kan anpassas till olika mobila operativsystem där också fristående utvecklare ska kunna delta i arbetet.
Hitude är finansierat av delägarna Mathias Albertson, Mattias Hagstrand och Klas Ehnrot. De tre har tidigare drivit mjukvaru- och konsultbolaget Calegio i Lund.
Joel Lyth