tisdag 4 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Positionsapp från Lund ska utmana jättarna

Geografiska lokaliseringstjänster lockar allt fler inom telekomsektorn. I Lund gör sig nystartade tremannabolaget Hitude redo för att ta upp kampen med bolag som Facebook och Google i jakten på användarnas positioner.

Hitudes program Kompazz är en social positioneringstjänst, där användaren ska kunna berätta för sina vänner var han eller hon befinner sig. Liknande program har lanserats av Google och Nokia och sedan tidigare finns de specialiserade tjänsterna Foursquare och Gowalla, som redan har flera hundratusen användare. Ett av de senaste exemplen är ”Facebook Places”, där användarna via sin mobiltelefon kan ange sin position för Facebookvännerna.

Grunden för det stora intresset bland mjukvaruutvecklare är möjligheten att skapa en plattform där affärer kan skicka riktade kommersiella budskap till användare som för tillfället befinner sig nära dem. Hitudes VD, Mathias Albertson, räds dock inte konkurrensen från jättarna, som han menar bara skapar större intresse bland användarna.

— Vi riktar oss primärt på den svenska marknaden. Framöver kommer vi fokusera utvecklingen på att bygga ut de sociala tjänsterna i en riktning som vi inte tror att de andra aktörerna kommer gå, säger Mathias Albertson.

Kompazz ska först släppas till iPhone, men enligt Mathias Albertson bygger serversidan av tjänsten på en molnlösning som lätt kan anpassas till olika mobila operativsystem där också fristående utvecklare ska kunna delta i arbetet.

Hitude är finansierat av delägarna Mathias Albertson, Mattias Hagstrand och Klas Ehnrot. De tre har tidigare drivit mjukvaru- och konsultbolaget Calegio i Lund.

Joel Lyth

Geografiska lokaliseringstjänster lockar allt fler inom telekomsektorn. I Lund gör sig nystartade tremannabolaget Hitude redo för att ta upp kampen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Stora pengar hägrar i vattenrening

    Vattenrening är en bransch där Skåne utmärker sig internationellt och med allt fler startup-bolag. Stora investeringar står för dörren och lockar till sig kapital. Rapidus har tagit tempen på branschen.

  • Avloppsdirektiv pressar fram investeringar

    I fjol antogs ett EU-direktiv som bland annat ställer krav på ett nytt reningssteg i kommunala avloppssystem. Det innebär nya affärsmöjligheter för skånska teknikleverantörer.

  • De vill få oss att sluta slösa vatten

    Barndomskompisarna från Möllan gick skilda vägar. Efter en ekonomi-master och en pilotutbildning är de tillbaka med ett gemensamt företag som ska få oss att förstå hur mycket vatten vi slösar.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.