torsdag 2 maj 2024

inloggad som

Nedladdad musik lockar uppstickare i Malmö

|  , ,
|  ,

Den kraftiga ökningen av lagligt nedladdad musik och film lockar fram allt fler mjukvarutjänster. I Malmö har nystartade Echolize plockat in drygt sju miljoner kronor i riskkapital för att ta upp kampen med storspelare som Spotify och Aspiro.

Förutom reklamfinansierad streaming, realtidsnedladdning av film och musik, ska Echolizes mjukvara även möjliggöra spridning och nedladdning av musikfiler där filhämtningen följs av en reklamfilm. Enligt Echolizes marknadschef Mårten Ohlin ligger mjukvarans styrka i att den tillåter mer kundspecifika reklambudskap än de musiktjänster som finns på marknaden idag.

— Vi är i slutfasen i samtalen med de riktigt stora skivbolagen och ska ha åtminstone ett kontrakt klart inom en månad, säger Mårten Ohlin.

Hittills har 7-8 miljoner kronor investerats i företaget. Huvudägare med två tredjedelar av aktierna är affärsängeln Lars Byléhn.

Genom att programmet enkelt går att lägga upp på sociala medier som bloggar och Facebook är bolagets förhoppning att mycket snabbt nå stor spridning. Lanseringen av betaversionen sker i slutet av månaden, bland annat genom att spelaren läggs upp på annonsplats på flera av de stora tidningarnas webbplatser.

Utvecklingen av affärsplanen och programvaran har skett under flera år, tidigare i bolaget Rewiired som dock begärdes i konkurs i juli varpå delar av inkråmet köptes över till Echolize.

Närmare 32 procent av den totala musikförsäljningen i Sverige sker i dag via nedladdning, enligt siffror från branschorganisationen IFPI. Då räknas så väl reklamfinansierad, streamad musik som köpta musikfiler. Bland de första att lansera en streamingtjänst var svenska Spotify. I våras tog börsnoterade Aspiro, med huvudkontor i Malmö, upp kampen med sin tjänst Wimp som hittills lanserats i Danmark och Norge.

Joel Lyth

Den kraftiga ökningen av lagligt nedladdad musik och film lockar fram allt fler mjukvarutjänster. I Malmö har nystartade Echolize plockat […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.