Mobilapplikationstillverkaren Crunchfish i Malmö expanderar med dotterbolag och nytt kontor i den polska universitetsstaden Lodz. Platsannonserna är nu på väg ut i polsk press.
— Vi börjar med att anställa tio personer, men räknar med att växa ganska snabbt. Det beror lite på hur många utvecklare av hög klass som vi kan hitta, säger försäljningschef Thomas Gårdängen.
Det är ett ökat intresse för utveckling inom cloud computing – tjänster i och för datormolnet – som föranlett expansionen, som sker med egna medel. Verksamheten i Polen kommer huvudsakligen bestå av externa konsultuppdrag men även till en del utveckling av Crunchfishs egna produkter och tjänster, däribland en vidareutveckling av nysläppta navigationsapplikationen Hearway.
— En polsk utvecklare kostar ungefär en tredjedel jämfört med en svensk.Det är kanske inte lika billigt som i Asien, men sammakultur, samma tidszon och samma semestertider skapar stora fördelar medPolen, säger Thomas Gårdängen.
Crunchfish följer därmed i spåren efter bland annat Cybercom, Sigma och Teleca, som redan har utvecklingsenheter i Lodz.
Utöver egna mobilappar utvecklar Crunchfishs mjukvara för andra apptillverkare, bland annat inom reklamvisning i mobilen. Sedan tidigare har bolaget kontrakt med datorspelsagenten NetDragon Websoft i Kina. Nyligen tecknades även avtalmed sju företag i Sydkorea om användandet av Crunchfishs teknik.
Crunchfish grundades i våras och har ännu inte lämnat in något bokslut. VD Paul Cronholm vill inte uppge några omsättningssiffror för bolaget, som i dag har kontor i Malmö, London och Stockholm. Crunchfish sysselsätter 23 personer.
Anders Frick