måndag 6 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Kaskado i annonssamarbete med Sydsvenskankoncernen

|  ,
|  

Om drygt en vecka lanserar Sydsvenskan en ny annonssatsning med rabattkuponger i mobiltelefonen. För tekniken står Malmöbaserade Kaskado, som nu hoppas på ett genombrott på den svenska marknaden.

Kaskados system bygger på att användaren själv laddar ner ett program till mobiltelefonen med aktuella erbjudanden. Telefonen visas sedan upp i kassan för att rabatten ska dras. Största kunden hittills är brittiska rugbylaget Bath Rugby, som använder tekniken för att skicka medlemserbjudanden till sin fanklubb.

Med det nya samarbetet ska rabattkupongerna komma från Sydsvenskans annonsörer, i första hand i Malmö och Lund. Under hösten rullas det sedan ut till täckningsområdena för koncernens övriga tidningar: Kristianstad, Trelleborg och Ystad.

Kaskados VD Del Alibocus säger att Sydsvenskan och Kaskado delar på intäkterna från annonssamarbetet. I övrigt vill han inte ge några ekonomiska detaljer för affären men hoppas att den ska innebära ett genombrott på den svenska marknaden.

— Vi märker ett ökat intresse. Bolag som för bara ett år sedan var helt främmande för mobil annonsering börjar nu titta på det som en kostnadseffektiv lösning, säger han.

Kaskado sysselsätter i dag åtta personer, varav två i Storbritannien. Bolaget fick i höstas en ny storägare i danska SeedCapital, som gick in med ett antal miljoner kronor.

Erik Olausson

Om drygt en vecka lanserar Sydsvenskan en ny annonssatsning med rabattkuponger i mobiltelefonen. För tekniken står Malmöbaserade Kaskado, som nu […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.

  • Infab gör dubbel vd-värvning

    Kommunikationsbyrån Infab anställer inte bara en utan två nya vd:ar på ett bräde. Båda är veteraner i Skånes kommunikationsbransch.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.

  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.