torsdag 21 november 2024

inloggad som

Kaskado i annonssamarbete med Sydsvenskankoncernen

|  ,
|  

Om drygt en vecka lanserar Sydsvenskan en ny annonssatsning med rabattkuponger i mobiltelefonen. För tekniken står Malmöbaserade Kaskado, som nu hoppas på ett genombrott på den svenska marknaden.

Kaskados system bygger på att användaren själv laddar ner ett program till mobiltelefonen med aktuella erbjudanden. Telefonen visas sedan upp i kassan för att rabatten ska dras. Största kunden hittills är brittiska rugbylaget Bath Rugby, som använder tekniken för att skicka medlemserbjudanden till sin fanklubb.

Med det nya samarbetet ska rabattkupongerna komma från Sydsvenskans annonsörer, i första hand i Malmö och Lund. Under hösten rullas det sedan ut till täckningsområdena för koncernens övriga tidningar: Kristianstad, Trelleborg och Ystad.

Kaskados VD Del Alibocus säger att Sydsvenskan och Kaskado delar på intäkterna från annonssamarbetet. I övrigt vill han inte ge några ekonomiska detaljer för affären men hoppas att den ska innebära ett genombrott på den svenska marknaden.

— Vi märker ett ökat intresse. Bolag som för bara ett år sedan var helt främmande för mobil annonsering börjar nu titta på det som en kostnadseffektiv lösning, säger han.

Kaskado sysselsätter i dag åtta personer, varav två i Storbritannien. Bolaget fick i höstas en ny storägare i danska SeedCapital, som gick in med ett antal miljoner kronor.

Erik Olausson

Om drygt en vecka lanserar Sydsvenskan en ny annonssatsning med rabattkuponger i mobiltelefonen. För tekniken står Malmöbaserade Kaskado, som nu […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.

  • Tipsa oss!

    Vi på Rapidus brinner för det skånska näringslivet. Vi vill ge dig en heltäckande bevakning av det som händer i vår region. Men vi kan inte veta allt. Tipsa oss!

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Mobile Heights byter namn

    Namnet för teknikklustret Mobile Heights har spelat ut sin roll. Det handlar varken om mobilindustri eller om den geografiska anspelningen på höjden i norra Lund längre. Därför är det dags för ett namnbyte som ska signalera den nya tiden. Det nya namnet är…

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.