Om drygt en vecka lanserar Sydsvenskan en ny annonssatsning med rabattkuponger i mobiltelefonen. För tekniken står Malmöbaserade Kaskado, som nu hoppas på ett genombrott på den svenska marknaden.
Kaskados system bygger på att användaren själv laddar ner ett program till mobiltelefonen med aktuella erbjudanden. Telefonen visas sedan upp i kassan för att rabatten ska dras. Största kunden hittills är brittiska rugbylaget Bath Rugby, som använder tekniken för att skicka medlemserbjudanden till sin fanklubb.
Med det nya samarbetet ska rabattkupongerna komma från Sydsvenskans annonsörer, i första hand i Malmö och Lund. Under hösten rullas det sedan ut till täckningsområdena för koncernens övriga tidningar: Kristianstad, Trelleborg och Ystad.
Kaskados VD Del Alibocus säger att Sydsvenskan och Kaskado delar på intäkterna från annonssamarbetet. I övrigt vill han inte ge några ekonomiska detaljer för affären men hoppas att den ska innebära ett genombrott på den svenska marknaden.
— Vi märker ett ökat intresse. Bolag som för bara ett år sedan var helt främmande för mobil annonsering börjar nu titta på det som en kostnadseffektiv lösning, säger han.
Kaskado sysselsätter i dag åtta personer, varav två i Storbritannien. Bolaget fick i höstas en ny storägare i danska SeedCapital, som gick in med ett antal miljoner kronor.
Erik Olausson