torsdag 21 november 2024

inloggad som

Första order på skånsk vintermössa för träd

Skåneföretaget Living Plant har efter sex års utveckling nu sålt sina första produkter. Det är en huva som sätts på känsliga växter under vintern för att skydda mot kyla och mörker. Huvan kallas för Plant in Pod, har inbyggd belysning och termostatreglerad värme.

Vanstad Trädgård, Växtcenter i Gävle och tyska Ahrens und Sibert har alla köpt ett antal huvor för att i sin tur sälja vidare till kunder. Medelhavsträd som olivträd, citronträd och palmer klarar oftast inte av att stå inomhus i värmen under vintern, men med hjälp av huvan kan de stå kvar utomhus även vid minusgrader. Priset per vinterhuva beräknas för slutkonsument bli närmare 1.500 kronor.

Totalt har Living Plant tagit in 2,5 miljoner kronor i utvecklingskapital, varav 700.000 kronor kommer från Almi och resten främst från styrelsemedlemmarna. Nu letar företaget efter mellan en och två miljoner kronor, som ska gå till internationell lanseringen samt utveckling av en helt ny produkt inom IT-området.

I styrelsen sitter grundarna Lars Malmgren och Anders Sjöström samt Claes Lindqvist, styrelsemedlem i bland annat Trelleborg och Novotek, och Sten-Åke Lindstedt från Höganäs.

Anders Frick

Skåneföretaget Living Plant har efter sex års utveckling nu sålt sina första produkter. Det är en huva som sätts på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.