onsdag 6 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Nya partnerskap ska lyfta dansk satellitspårning

Suget efter danska TracTracs GPS-utrustning förstora sportevenemang får bolaget att växla upp expansionstakten. Utöverutveckling av nya produkter har bolaget partnerskap på gång på en radutländska marknader.

— Vi har utvecklat teknikens användarvänlighet så att vi nuinte själva måste vara med ute på fältet vid stora sportevenemang för att setill att systemet och servrarna fungerar. Därför är vårt stora projekt just nuatt rulla ut en affärsmodell där partnern eller evenemangsarrangören själv skakunna få igång systemet. Vi har fått den första partnern i Norge, säger ChrisTerkelsen, som äger och driver bolaget tillsammans med medgrundarna JesperGrooss och Jakob Ødum.

TracTracs GPS/GPRS-enhet gör att deltagarnas placering itill exempel skidlopp, seglingsregattor och orienteringstävlingar kan följas påinternet. När 23.000 löpare startar i Copenhagen Marathon i slutet på majkommer favoriternas positioner kunna följas med TracTracs teknik. I februaritäckte bolaget den stora seglingsregattan Millas de Moraira från den spanskakusten till Medelhavsön Ibiza.

— Vi utvecklar hela tiden vår produkt. En ny sak vidseglingstävlingar är att man på storbilds-tv eller på datorn inte bara kan sebåtarnas placeringar och andra resultat, men även videoströmmar frånevenemanget där satellitspårningen används för att visa var kamerorna är lokaliserade, säger Chris Terkelsen.

TracTrac ska enligt planen etablera partnerskap även i Sverige,men först på tur står två transatlantiska marknader. Bolaget har i dag tio anställda vid kontoret i Lyngby, strax norr omKöpenhamn.

Keld Broksø

Suget efter danska TracTracs GPS-utrustning förstora sportevenemang får bolaget att växla upp expansionstakten. Utöverutveckling av nya produkter har bolaget partnerskap […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.


  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.