torsdag 3 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Telia lyfter dansk webbyrå

|  , ,
|  

Kommunikationsbyrån KathArt Interactive i Köpenhamn har det senaste året fördubblat personalstyrkan. I dag jobbar tolv personer plus frilansar i företaget, som för ett par år sedan bara hade två anställda.

Bakom uppsvinget ligger ett ökat behov av spel och program producerade med design- och programmeringsverktyget flash, uppger grundaren Kathrine Chmiel.

— Vi planerar nu att utöka med ytterligare några medarbetare, bland annat projektledare. Men sedan sätter vi stopp, för vi vill inte bli alltför stora, säger hon.

En av KarthArts största kunder är Telia Danmark, som byrån bland annat gör webbsidor och kampanjer åt. Annat som KathArt varit involverad i är Shoot Make Wood — ett projekt för att skapa uppmärksamhet kring trä som byggnadsmaterial. KathArt har även producerat en webbplats år Finansrådet, de danska bankernas branschförening.

Kathrine Chmiel planerar att dela upp KathArt i två delar: En del som fokuserar på programmeringsuppdrag och en som inriktar sig på det kreativa skapandet.

KathArt sitter på inkubatorn 5te i Köpenhamn. Omsättningen förra året landade på cirka sex miljoner danska kronor.

Anders Frick

Kommunikationsbyrån KathArt Interactive i Köpenhamn har det senaste året fördubblat personalstyrkan. I dag jobbar tolv personer plus frilansar i företaget, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.

  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.