Kommunikationsbyrån KathArt Interactive i Köpenhamn har det senaste året fördubblat personalstyrkan. I dag jobbar tolv personer plus frilansar i företaget, som för ett par år sedan bara hade två anställda.
Bakom uppsvinget ligger ett ökat behov av spel och program producerade med design- och programmeringsverktyget flash, uppger grundaren Kathrine Chmiel.
— Vi planerar nu att utöka med ytterligare några medarbetare, bland annat projektledare. Men sedan sätter vi stopp, för vi vill inte bli alltför stora, säger hon.
En av KarthArts största kunder är Telia Danmark, som byrån bland annat gör webbsidor och kampanjer åt. Annat som KathArt varit involverad i är Shoot Make Wood — ett projekt för att skapa uppmärksamhet kring trä som byggnadsmaterial. KathArt har även producerat en webbplats år Finansrådet, de danska bankernas branschförening.
Kathrine Chmiel planerar att dela upp KathArt i två delar: En del som fokuserar på programmeringsuppdrag och en som inriktar sig på det kreativa skapandet.
KathArt sitter på inkubatorn 5te i Köpenhamn. Omsättningen förra året landade på cirka sex miljoner danska kronor.
Anders Frick