Konsultbolaget Tacticus i Malmö har fått sin första order på Tags, ett egenutvecklat rapporteringsgränssnitt som kopplas mot kundföretagens system för resursplanering.
Kunden är livsmedelsbolaget Lyckeby Culinar i Fjälkinge utanför Kristianstad, ett dotterbolag i Lyckebykoncernen. Ordern ger inga stora inkomster för Tacticus men är ändå viktig för bolaget, menar VD Stefan Fleron.
— Jag ser det som en nyckelaffär. De första orderna på nyutvecklade produkter är alltid viktiga, säger han.
I Lyckeby Culinars fall handlar det om att använda Tags för att optimera effektiviteten i tre packningslinjer.
Idag står support för affärs- och beslutsstödssystem som QlikView för huvuddelen av Tacticus inkomster. Målet är att Tags på sikt ska bli lika viktigt. Tacticus tillhandahåller mjukvaran, och genomför även utbildning samt konsultarbete.
Tacticus sysselsätter i dag 35 personer. Omsättningen 2009 landade på cirka 40 miljoner kronor.
Anders Frick