2009 var inget lysande år för Köpenhamns flygplats, som tappade 8,4 procent av sina resenärer jämfört med föregående år. SAS valde att lägga ner sina långdistanslinjer till Seattle och New Delhi och i spåren av lågkonjunkturen minskade resandet.
Men det kunde ha gått ännu värre om inte en rad lågprisbolag – som Norwegian, EasyJet och Cimber Sterling – fyllt igen gapet efter Sterlings konkurs i slutet av 2008, konstaterar Kastrups ledning i årsrapporten. I värsta fall fruktade man en tvåsiffrig nedgång.
Nu finns det vissa ljuspunkter, som det faktum att passagerarsiffrorna såg mer positiva ut i slutet av året. Dessutom välkomnar Kastrup satsningen Copenhagen Connected, som innebär att regionala privata och offentliga aktörer skjuter till 200 miljoner kronor för att hjälpa flygplatsen.
Med hjälp av garantier från företag kan flygplatsen till exempel lova viss beläggning på nya linjer. Framför allt är det långdistansrutter som står på önskelistan, eftersom de drar transfertrafik. I juni öppnar linjen Köpenhamn-Toronto. /AP