Idag lanseras tjänsten Linqers, som länkar scener i filmer till webbplatser på internet. Bakom tjänsten står Fabian Hagman, till vardags VD för systemutvecklingsföretaget Presis i Lund, och sex av hans kompisar — de flesta studenter vid Lunds universitet.
— Vi är många som idag pausar filmen och sedan söker på internet efter vilken skådespelare eller bilmärke som syns i filmen. Med den här tjänsten kan man direkt få svar på sina frågor, säger Fabian Hagman.
I praktiken består Linqers av ett extraprogram för mediespelare samt en databas på internet där filmlänkarna lagras. Länkarna kan skapas av såväl vanliga användare som av filmbolagen. Genom ett omröstningssystem kommer de populäraste länkarna per filmsekvens att synas överst, medan mindre relevanta länkar hamnar längre ner i listan.
— Det viktigaste är nu att få upp antalet användare. Därefter kan vi införa tjänster som vi kan tjäna pengar på, till exempel sponsrade länkar, säger Fabian Hagman.
I somras var den första prototypen färdig att visas upp på filmfestivalen i Cannes. Enligt Fabian Hagman var intresset från medieindustrin överväldigande.
Han säger att eftersom stora summor läggs på produktplacering i spelfilmer så är potentialen stor för Linqers, som i första hand kommer ut som betaversion.
Anders Frick