Hans Olsson, tidigare delägare i studentportalen Syoguiden, har tillsammans med partnern Kristian Kragh köpt femtio procent av danska e-learningbolaget Easy Learning. Under namnet Flexcompetence ska företaget nu få en ny inriktning.
Bolagets nya webbtjänst ska göra det enklare för företag och organisationer att få kontroll på utbildningsinsatser och direkt mäta vilket utfall de har på produktionen. Enligt Hans Olsson skiljer sig Flexcompetences teknik gentemot traditionella e-learningtjänster genom att även sätta fokus på hur teorin överförs till praktik i det vardagliga arbetet.
Webbtjänsten ska bland annat ge stöd för mentorskap, samt skapa ramar för målstyrning där utbildningsinsatser tidigt kopplas samman med uttalade mål som sedan kan följas upp.
— Vi planerar att lansera en första version 31 januari. Vi siktar in oss på ganska stora organisationer och för redan samtal med ett antal kunder, säger Hans Olsson, som i dag verkar i Ystadtrakten.
Han ser konsulter som en annan potentiell målgrupp. De ska använda webbtjänsten som ett komplement till sina föreläsningar.
I samband med lanseringen av tjänsten ska Kristian Kragh tillträda som VD i bolaget. Eventuellt kommer ytterligare en delägare tas in i ett senare skede. Några anställda finns inte i Easy Learning i dagsläget, men Hans Olsson räknar med ett par nyanställningar under 2010. Bolaget siktar sedan på snabb tillväxt — från tre miljoner kronor i omsättning första året till trettio miljoner om tre år.
Joel Lyth