Ideonentreprenören Björn A Olsson tänker ta upp kampen med Facebook. Förra veckan sjösatte han nätverkssajten Netviking.
Där hoppas han samla hundratusentals användare som vill mötas och interagera digitalt. Idén är ett socialt forum för småföretag, föreningar och privatpersoner som ska vara både enklare och snabbare än Facebook.
— Jag har utvecklat detta under ett års tid. Det blir en plattform där företag kan lägga upp applikationer för att visa produkter. Exempelvis ska det bli möjligt att inreda sitt kök digitalt på sajten, säger Björn A Olsson.
Netviking har en färdig funktion för att det ska gå att twittra direkt från sidan. Liksom i Facebook är det möjligt att importera kontakter från adressböcker i exempelvis Gmail. Enligt Björn A Olsson går det också att föra över sina Facebook-vänner till systemet.
Själv har han en bakgrund från konsultbolaget Softhouse i Malmö, men har även jobbat på det europeiska patentkontoret i Holland. Han säger sig vara medveten om den stora utmaning det innebär att skapa ett internationellt nätverk. I dag finns drygt 20 registrerade medlemmar.
— Jag tror inte kampen vinns med tekniska finesser, istället kommer enkelhet och stabilitet att bli avgörande, säger Björn A Olsson.
Kristian Svensson