torsdag 10 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Sverige och Danmark — förena er i klimatkampen!

Kort sagt: Sverige och Danmark har goda skäl att låta Öresundsregionen ta en ny, dynamisk klimatpolitisk position såväl innan som efter klimattoppmötet i Köpenhamn. För att rivstarta en handlingsplan har Rapidus åtta heta förslag, bland annat ett nytt klimatsekretariat.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen håller i förhandlingarna i Köpenhamn, men ansvaret vilar också tungt på Sveriges statsminister Fredrik Reinfeld som står i spetsen för EU-ordförandeskapet fram till klimattoppmötet den 7 till 18 december. Det finns ett jättebehov av tätare samarbete över Sundet när statschefer från 192 länder kommer till konferensen.

USA:s framtida underskrift är osäker, men med ett framgångsrikt toppmöte kan konstellationen Sverige-Danmark få en ny roll som världsledare.

Ingen utomlands har utrikespolitiskt sett tagit Sverige särskilt allvarligt sedan det kalla kriget, där Sverige med sin neutralitet och mäklarroll var det viktigaste nordiska landet. Just nu har Danmark ledartröjan utrikespolitiskt med sin proaktiva roll för klimatet, och NATO-insatsen som gav Anders Fogh Rasmussen posten som NATO:s generalsekreterare.

Om Sverige och Danmark jobbar tätare ihop skulle det med andra ord kunna skapa en ny era för Sverige i utrikespolitiken, samtidigt som Danmark kan tala med större tyngd. Och det är upplagt för att göra samarbetsstrategin synlig i just Öresundsregionen: Det är här fyrtornen för de klimatvänliga energierna ska placeras. Det är här man ska koordinera och få utväxling.

Vi har bara några veckor på oss att få det på plats innan toppmötet. Det är nästan för sent — men också bara nästan. Efter mötet kommer klimatfrågor att ha lika stor aktualitet. Toppmötet ska bara ses som startskottet för ett tätare pararbete.

Det kräver dock en handlingsplan. Rapidus har här åtta förslag för en rivstart.

* Stats-, utrikes- och klimat-/miljöministrarna ska omgående samordna klimatmöten och konferenser för att placera, eller omplacera, dem till Öresundsregionen i den omfattning det inte redan skett. Ifjol bevisade en klimatkonferens i Prag att sådana samarbeten är möjliga: Konferensen arrangerades av Tjeckien — och de danska och svenska ambassaderna.

* De två regeringarna ska snabbt kalla till en konferens med visionen att Öresundsregionen övertar målet med trettio procents minskning av CO2 till 2020 för att vara fyrtornet i världen. EU har bara förbundit sig till ett mål på tjugo procent till 2020 — och trettio procent om resten av världen kommer överens om det i Köpenhamn.

* De två regeringarna ska snabbt kalla till en konferens med visionen att Öresundsregionen sätter som mål trettio procents minskning av CO2 till 2020. EU har bara förbundit sig till ett mål på tjugo procent till 2020 — och trettio procent om resten av världen kommer överens om det i Köpenhamn.

* Skapa ett permanent tvärnationellt klimatsekretariat nu, så vi innan toppmötet kan cementera samarbetet. Tjänstemän i Köpenhamn och Stockholm har redan täta relationer i klimatfrågan. Mötena avlöser varandra, men om man utnämner exempelvis Hilton i Malmö till fast mötesplats är det början till ett klimatsekretariat.

* Existerande projekt inom miljöområdet är i många fall alltför isolerade. De ska ha ett gemensamt tema för att resultat och metoder ska kunna jämföras. Ett exempel på brist på samordning är de sju Green Cities-kommuner som var och en har klimatplaner. Här i regionen är det Malmö, Köpenhamn, Albertslund och Ballerup. I Malmö ligger klimataktiviteter i projektet Klimat Malmö och i Köpenhamns klimatplan finns hela 150 miljoner danska kronor avsatta. Men vem jämför och samordnar? Ett tvärnationellt klimatsekretariat är som klippt och skuret för uppgiften.

* Låt elbilar och bilar drivna av biodiesel och andra generationens bioetanol köra över Öresundsbron för halva priset. Ett liknande system har Golden Gate-bron i San Francisco.

* Öresundsregionen ska göra tillvaron lättare för de förare som kör bilar drivna med el, biodiesel eller andra generationens bioetanol. Just nu satsar Danmark mest på elbilar, med en storstilad plan för laddstationer, medan svenskarna är längst fram med bioetanol. Men möjligheterna till tankning och service av miljöfordonen måste vara lika goda på båda sidor Sundet, för ingen av lösningarna kan ensam täcka bränslebehovet när fossilt bränsle fasas ut. Nu i veckan presenterade Malmö stad ett initiativ inom elbilar — en samordning av insatserna skulle göra Öresundsregionen ledande.

* Det finns behov av synlighet för regionens miljöteknikföretag i ett Cleantech Valley Alliance. Miljöteknikföretag efterfrågar bättre finansiering och större efterfrågan från hemmaplan, enligt en ny undersökning av 373 danska miljöteknikbolag som Dansk Industri gjort. Tänk om lösningen kunde samordnas med Sverige!

* 100.000 hotelnätter i Öresundsregionen är bokade under klimattoppmötet. Låt det vara en riktlinje för hotellbeläggningen framöver. Använd toppmötet som plattform för en gemensam marknadsföring av konferens- och hotellfaciliteter med tydlig miljöprofil. Exempelvis har nya Copenhagen Towers i Ørestad 2.400 kvadratmeter solceller för elproduktion.

I det nervpirrande slutspelet i klimatuppgörelsen ska Sverige och Danmark vara varandras närmaste vänner. Öresundsregionen har alla möjligheter att bli den plattform som vänskapen baserar sig på. Därför säger Rapidus till Sverige och Danmark — förena er i klimatkampen!

Detta är den tredje och sista analysen i en serie under hösten inför klimattoppmötet i Köpenhamn. Tidigare artiklar hittar du genom att klicka på ”Relaterade artiklar” till höger, logga in på sajten och välja ”Alla artiklar” inom kategorin Miljö/Cleantech.

Kort sagt: Sverige och Danmark har goda skäl att låta Öresundsregionen ta en ny, dynamisk klimatpolitisk position såväl innan som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Tung uppbackning för Ideonbolag

    Ideonbolaget Spec-Imaging backas av tunga investerare. Nu gör bolaget en nyemission för att vidareutveckla sin teknik kring mätning av vattenföroreningar. Så här mycket tog de in och så långt räcker pengarna.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.


  • Diapure redo att växa

    PODD: Fosfor är ett av de vanligaste ämnena som bidrar till övergödning av Östersjön. Lisa Heiberg är biolog från lantbruksuniversitetet […]

  • Position Green på grön kvist

    Malmöbolaget Position Green fortsätter sin tillväxtresa och dubblar försäljningen på nytt. Det står klart när grundaren Daniel Gadd delar med sig av 2024 års siffror.

  • Watersprint köper kanadensiskt bolag

    Vattenreningsbolaget Watersprint från Lund köper samtliga tillgångar i konkursade Acuva Technologies. Vd André Carlsson hoppas att köpet ska stärka Watersprints position på den globala vattenreningsmarknaden.

  • Elonroad får order i USA

    Elonroad i Lund har landat en stororder i USA. Bolaget ska leverera fordonsladdsystem till en hamnterminal i Long Beach i Kalifornien. Det är den första ordern som företaget får i landet.

  • Elonroad: Tråkigt men ingen katastrof

    I en pinfärsk rapport till Regeringen har Trafikverket slagit fast att Sverige inte bör planera för en större utbyggnad av elvägar, där fordon laddas medan de kör. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tar det med ro.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.