måndag 15 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Sverige och Danmark — förena er i klimatkampen!

Kort sagt: Sverige och Danmark har goda skäl att låta Öresundsregionen ta en ny, dynamisk klimatpolitisk position såväl innan som efter klimattoppmötet i Köpenhamn. För att rivstarta en handlingsplan har Rapidus åtta heta förslag, bland annat ett nytt klimatsekretariat.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen håller i förhandlingarna i Köpenhamn, men ansvaret vilar också tungt på Sveriges statsminister Fredrik Reinfeld som står i spetsen för EU-ordförandeskapet fram till klimattoppmötet den 7 till 18 december. Det finns ett jättebehov av tätare samarbete över Sundet när statschefer från 192 länder kommer till konferensen.

USA:s framtida underskrift är osäker, men med ett framgångsrikt toppmöte kan konstellationen Sverige-Danmark få en ny roll som världsledare.

Ingen utomlands har utrikespolitiskt sett tagit Sverige särskilt allvarligt sedan det kalla kriget, där Sverige med sin neutralitet och mäklarroll var det viktigaste nordiska landet. Just nu har Danmark ledartröjan utrikespolitiskt med sin proaktiva roll för klimatet, och NATO-insatsen som gav Anders Fogh Rasmussen posten som NATO:s generalsekreterare.

Om Sverige och Danmark jobbar tätare ihop skulle det med andra ord kunna skapa en ny era för Sverige i utrikespolitiken, samtidigt som Danmark kan tala med större tyngd. Och det är upplagt för att göra samarbetsstrategin synlig i just Öresundsregionen: Det är här fyrtornen för de klimatvänliga energierna ska placeras. Det är här man ska koordinera och få utväxling.

Vi har bara några veckor på oss att få det på plats innan toppmötet. Det är nästan för sent — men också bara nästan. Efter mötet kommer klimatfrågor att ha lika stor aktualitet. Toppmötet ska bara ses som startskottet för ett tätare pararbete.

Det kräver dock en handlingsplan. Rapidus har här åtta förslag för en rivstart.

* Stats-, utrikes- och klimat-/miljöministrarna ska omgående samordna klimatmöten och konferenser för att placera, eller omplacera, dem till Öresundsregionen i den omfattning det inte redan skett. Ifjol bevisade en klimatkonferens i Prag att sådana samarbeten är möjliga: Konferensen arrangerades av Tjeckien — och de danska och svenska ambassaderna.

* De två regeringarna ska snabbt kalla till en konferens med visionen att Öresundsregionen övertar målet med trettio procents minskning av CO2 till 2020 för att vara fyrtornet i världen. EU har bara förbundit sig till ett mål på tjugo procent till 2020 — och trettio procent om resten av världen kommer överens om det i Köpenhamn.

* De två regeringarna ska snabbt kalla till en konferens med visionen att Öresundsregionen sätter som mål trettio procents minskning av CO2 till 2020. EU har bara förbundit sig till ett mål på tjugo procent till 2020 — och trettio procent om resten av världen kommer överens om det i Köpenhamn.

* Skapa ett permanent tvärnationellt klimatsekretariat nu, så vi innan toppmötet kan cementera samarbetet. Tjänstemän i Köpenhamn och Stockholm har redan täta relationer i klimatfrågan. Mötena avlöser varandra, men om man utnämner exempelvis Hilton i Malmö till fast mötesplats är det början till ett klimatsekretariat.

* Existerande projekt inom miljöområdet är i många fall alltför isolerade. De ska ha ett gemensamt tema för att resultat och metoder ska kunna jämföras. Ett exempel på brist på samordning är de sju Green Cities-kommuner som var och en har klimatplaner. Här i regionen är det Malmö, Köpenhamn, Albertslund och Ballerup. I Malmö ligger klimataktiviteter i projektet Klimat Malmö och i Köpenhamns klimatplan finns hela 150 miljoner danska kronor avsatta. Men vem jämför och samordnar? Ett tvärnationellt klimatsekretariat är som klippt och skuret för uppgiften.

* Låt elbilar och bilar drivna av biodiesel och andra generationens bioetanol köra över Öresundsbron för halva priset. Ett liknande system har Golden Gate-bron i San Francisco.

* Öresundsregionen ska göra tillvaron lättare för de förare som kör bilar drivna med el, biodiesel eller andra generationens bioetanol. Just nu satsar Danmark mest på elbilar, med en storstilad plan för laddstationer, medan svenskarna är längst fram med bioetanol. Men möjligheterna till tankning och service av miljöfordonen måste vara lika goda på båda sidor Sundet, för ingen av lösningarna kan ensam täcka bränslebehovet när fossilt bränsle fasas ut. Nu i veckan presenterade Malmö stad ett initiativ inom elbilar — en samordning av insatserna skulle göra Öresundsregionen ledande.

* Det finns behov av synlighet för regionens miljöteknikföretag i ett Cleantech Valley Alliance. Miljöteknikföretag efterfrågar bättre finansiering och större efterfrågan från hemmaplan, enligt en ny undersökning av 373 danska miljöteknikbolag som Dansk Industri gjort. Tänk om lösningen kunde samordnas med Sverige!

* 100.000 hotelnätter i Öresundsregionen är bokade under klimattoppmötet. Låt det vara en riktlinje för hotellbeläggningen framöver. Använd toppmötet som plattform för en gemensam marknadsföring av konferens- och hotellfaciliteter med tydlig miljöprofil. Exempelvis har nya Copenhagen Towers i Ørestad 2.400 kvadratmeter solceller för elproduktion.

I det nervpirrande slutspelet i klimatuppgörelsen ska Sverige och Danmark vara varandras närmaste vänner. Öresundsregionen har alla möjligheter att bli den plattform som vänskapen baserar sig på. Därför säger Rapidus till Sverige och Danmark — förena er i klimatkampen!

Detta är den tredje och sista analysen i en serie under hösten inför klimattoppmötet i Köpenhamn. Tidigare artiklar hittar du genom att klicka på ”Relaterade artiklar” till höger, logga in på sajten och välja ”Alla artiklar” inom kategorin Miljö/Cleantech.

Kort sagt: Sverige och Danmark har goda skäl att låta Öresundsregionen ta en ny, dynamisk klimatpolitisk position såväl innan som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Spotlight startar nyhetssajt

    Spotlight lanserar en nyhetssajt som bevakar bolag och tillgångar som är noterade på företagets egen aktiemarknad. Vid rodret sitter en Rapidus-veteran, tidigare chefredaktör Niclas Lindstrand.

  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 


  • Elonroad stoppar USA-leverans

    Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är så omfattande att företaget inte kan skicka den.

  • Miljöteknik intar Lokstallarna 

    Nästa vecka arrangeras klimat- och hållbarhetskonferensen The Drop. Den här gången på Lokstallarna i Malmö. Eventet väntar 1 000 gäster i form av investerare, experter och företag som ligger långt fram i kampen mot klimatförändringarna.

  • Sandberg går in i Diapure

    Vattenreningsbolaget Diapure blir en del av Sandberg Developments inkubatorstatsning. Sandberg går också in som näst största ägare. Så här stor är investeringen och detta ska pengarna användas till.

  • Position Green förvärvar i tuff marknad

    Det Malmöbaserade klimatbolaget Position Green gör ett förvärv i Norge, trots skrinlagda expansionsplaner. – Det är teamet och tekniken vi köper, säger vd Daniel Gadd.

  • Han vill till börsen med miljardvision

    Miljöteknikbolaget Catator fördubblade omsättningen 2024 och bygger ut produktionen i Lund. Nu tar bolaget sikte på börsen nästa år och att bli ett miljardbolag.

  • Duearity-grundarna startar nytt i skogen

    Det Malmöbaserade medicinteknikbolaget Duearity kastade in handduken och gick i konkurs i höstas. Nu är de båda grundarna tillbaka med en ny satsning inom skogsnäringen.

  • Övertecknat i Arrowlake

    Finansmannen Jan Barchan via Briban Invest och Salén-gruppen kliver in som nya ägare i ozonbolaget Arrowlake. – Pengarna från emissionen öppnar för större installationer, säger vd Fredrik Bernshed.

  • Position Green kapar personalstyrkan

    Position Green har gått som tåget. Förra året dubblades omsättningen och framtiden såg ljus ut. Men så kom omnibussen och tar Malmöbolaget åt andra hållet. Vd Daniel Gadd tvingas varsla 41 anställda i Sverige om uppsägning.

  • Sysav planerar miljardinvestering för nollutsläpp

    Efter en tids tester är beslutet taget: Sysav ska arbeta för fullskalig koldioxidinfågning. Investeringen beräknas landa på 3 miljarder. – Det är inte bara en kostnad för klimatet, det är en investering i konkurrenskraft, säger vd Malin Dahlroth.

  • Diapure redo att växa

    PODD: Fosfor är ett av de vanligaste ämnena som bidrar till övergödning av Östersjön. Lisa Heiberg är biolog från lantbruksuniversitetet […]