onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Rubin överger Euro-Diagnosticas reumatismtest

Malmöbolaget Rubin Medical har beslutat att avbryta lanseringen av sin senaste produkt CCPoint, ett snabbtest för ledgångsreumatism utvecklat av Euro-Diagnostica i Arlöv. Enligt Rubins VD Karl-Johan Öhman ska bolaget fokusera på diabeteshjälpmedel, där man är svensk marknadsledare på området insulinpumpar.

När Karl-Johan Öhman tillträdde i våras betonade han att Rubin Medical ska fortsätta växa inom så kallad point-of-care — analyser som genomförs av patienten själv eller direkt på läkarmottagningen — och att företaget skulle ta in fler sådana produkter. Det första exemplet var CCPoint, men nu har man ändrat sig i fråga om reumatismtestet.

— Det tar tid att sätta en ny produkt på marknaden, och vi tycker inte att det är vi som ska göra de investeringarna. Vi ska satsa på det vi är riktigt bra på, och det är diabetes. Men projektet som sådant har säkert en framtid, det är jag övertygad om, säger Karl-Johan Öhman.

Euro-diagnostica ska nu själva sälja CCPoint i Sverige.

Rubin Medical i Limhamn har i dag 49 procent av marknaden för insulinpumpar i Sverige, och räknar med att öka sin omsättning till 70 miljoner kronor i år, jämfört med 60 miljoner 2008. Bolaget har 17 anställda och ägs av personalen, med grundarna Mikael Cederhag och Ina Nissen som majoritetsägare. Nyligen utsågs bolaget till Gasellföretag av tidningen Dagens Industri, för att bland annat kontinuerligt ha ökat sin omsättning de senaste tre åren.

Lisa Kirsebom

Malmöbolaget Rubin Medical har beslutat att avbryta lanseringen av sin senaste produkt CCPoint, ett snabbtest för ledgångsreumatism utvecklat av Euro-Diagnostica […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.