söndag 25 februari 2024

inloggad som

Rubin överger Euro-Diagnosticas reumatismtest

Malmöbolaget Rubin Medical har beslutat att avbryta lanseringen av sin senaste produkt CCPoint, ett snabbtest för ledgångsreumatism utvecklat av Euro-Diagnostica i Arlöv. Enligt Rubins VD Karl-Johan Öhman ska bolaget fokusera på diabeteshjälpmedel, där man är svensk marknadsledare på området insulinpumpar.

När Karl-Johan Öhman tillträdde i våras betonade han att Rubin Medical ska fortsätta växa inom så kallad point-of-care — analyser som genomförs av patienten själv eller direkt på läkarmottagningen — och att företaget skulle ta in fler sådana produkter. Det första exemplet var CCPoint, men nu har man ändrat sig i fråga om reumatismtestet.

— Det tar tid att sätta en ny produkt på marknaden, och vi tycker inte att det är vi som ska göra de investeringarna. Vi ska satsa på det vi är riktigt bra på, och det är diabetes. Men projektet som sådant har säkert en framtid, det är jag övertygad om, säger Karl-Johan Öhman.

Euro-diagnostica ska nu själva sälja CCPoint i Sverige.

Rubin Medical i Limhamn har i dag 49 procent av marknaden för insulinpumpar i Sverige, och räknar med att öka sin omsättning till 70 miljoner kronor i år, jämfört med 60 miljoner 2008. Bolaget har 17 anställda och ägs av personalen, med grundarna Mikael Cederhag och Ina Nissen som majoritetsägare. Nyligen utsågs bolaget till Gasellföretag av tidningen Dagens Industri, för att bland annat kontinuerligt ha ökat sin omsättning de senaste tre åren.

Lisa Kirsebom

Malmöbolaget Rubin Medical har beslutat att avbryta lanseringen av sin senaste produkt CCPoint, ett snabbtest för ledgångsreumatism utvecklat av Euro-Diagnostica […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.