söndag 24 november 2024

inloggad som

Affärsidéer testas på 140 tecken

De skånska webbentreprenörerna Erik Starck och Patrik Gullstrand drar igång en ny tjänst för affärsidéer. Max 140 tecken ska grundidén kunna presenteras på – därefter röstar andra användare om den är bra eller dålig. Tjänsten heter Startup Garage och presenteras i Stockholm nästa vecka, i samband med 24 Hour Business Camp.

Utvecklarna ser ingen risk med att folk avslöjar affärshemligheter. Tvärtom tycker de att det är bra att dela med sig.

— Idéerna utvecklas när man delar med sig av dem. Det finns massor med bra affärsidéer och det här är ett perfekt verktyg för att sålla ut dem som är bäst, säger Erik Starck.

Tanken är att utveckla en tjänst under de 24 timmar som webblägret pågår, men de två forna studiekamraterna har redan förberett en hel del. Båda arbetar samtidigt heltid, Erik som konsult på Sony Ericsson och Patrik som VD för Örestad Linux.

Ett tiotal skåningar är anmälda till 24HBC. Lägret är egentligen ingen tävling, men bästa bidraget vinner 250.000 kronor i annonspengar från Bonnier.

— Intressant nog var det väldigt få av deltagarna förra året som var intresserade av riskkapital. Vi gjorde en handuppräckning och endast tre av 90 tyckte det behövdes, säger arrangören Ted Valentin.

Anders Frick

De skånska webbentreprenörerna Erik Starck och Patrik Gullstrand drar igång en ny tjänst för affärsidéer. Max 140 tecken ska grundidén […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad