lördag 29 mars 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Seed Capital bakom Eyermanns nya paparazzibolag

Biotekprofilen och affärsutvecklaren Jørgen Thorball och Peter Eyermann, grundare av Malmöbyrån Attraction, har startat ett nytt bolag i Köpenhamn. Som medfinansiär står riskkapitalfonden Seed Capital Denmark.

Bolaget YourGlobalEye lanserar i november den första versionen av en sajt där företag ska kunna beställa bilder av sina egna varor, tagna av privatpersoner världen över. Bolagen ska få information om hur deras varor presenteras i butiker och andra miljöer, genom att vanliga personer tar på sig rollen som så kallade ”mystery shoppers” och tar bilder av varorna. Bilderna laddas upp på sajten och den fotograf som levererat något som efterfrågats får betalt.

Konceptet har redan smygtestats med några skandinaviska pilotkunder och med mysterieshoppare i bland annat England. Men fortfarande håller YourGlobalEye mycket låg profil.

— Det handlar om bilddokumentation av vad som faktiskt möter kunderna. Så mycket mer vill vi inte berätta ännu, men vi är väldigt glada att Seed Capital tror så mycket på vår idé att de vill investera i den, säger VD Bo Windahl.

Han har arbetat som marknadschef för flera stora bolag i Skandinavien, bland annat Skandinavisk Tobakskompagni, och är sedan i augusti heltidsanställd i YourGlobalEye.

Eyermann och Thorball har jobbat ihop förut. Bland annat var båda med om att grunda bioteknätverket BiotechBuilders och 2006 drog de igång ett EU-finansierat projekt kallat Innovation Circus. I YourGlobalEye gör de enligt Jørgen Thorball verklighet av en idé som han fick för femton år sedan, när han arbetade som produktchef på Pharmacia i Stockholm. I YourGlobalEye är Thorball styrelseordförande, medan Peter Eyermann sitter i den rådgivande styrelsen.

Lisa Kirsebom

Biotekprofilen och affärsutvecklaren Jørgen Thorball och Peter Eyermann, grundare av Malmöbyrån Attraction, har startat ett nytt bolag i Köpenhamn. Som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Helsingborgsprofilens bolag stänger runda

    Helsingborgsbaserade Payzlip med Acke Salem i spetsen stänger en finansieringsrunda ledd av regionala näringslivsprofiler. Rundan blev dock mindre än ursprungligen tänkt. Så här länge räcker pengarna.

  • Advenica rustar för fortsatt lönsamhet

    Cybersäkerhetsbolaget Advenica har börjat året med att få in flertalet miljonorder. I en orolig omvärld ser vd Marie Bengtsson inget som talar emot att tillväxt- och lönsamhetsresan fortsätter.

  • Wallenberg går in i 34-bolag

    Ideonbaserade Nordic Forestry Automation, som Rapidus utsåg till 34:a år 2023, får in ett Wallenbergbolag som ny delägare. Det här ska den nya investeringen räcka till.

  • Additude-grundaren bygger nytt IT-bolag

    Additude-grundaren Jim Roslund är tillbaka i IT-branschen. Med en grupp tidigare Tretton37-medarbetare och deras uppdrag som grund drar han igång ett nytt IT-konsultbolag. Och gissa vad bolaget heter.

  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.