BoostHbg satsar 5,5 miljoner kronor på cross media — historieberättande i spel, mobiler, film och på webben. Pengarna, som ska stötta talanger inom rörlig media, kommer från EU:s strukturmedelsfond och ska räcka i tre år.
— Det finns ett behov av att ta fram bra crossmediala exempel. Tack vare pengarna kommer vi att kunna skapa en förståelse mellan aktörer i olika branscher. Jag hoppas att det kommer att bedrivas fler crossmediala satsningar här, säger Johanna Olsson som ansvarar för cross media på BoostHbg.
Satsningen kommer konkret att rendera i fyra stormöten, kallade labb, där kravet på deltagarna är att vara yrkesverksamma men inte helt etablerade i någon bransch. Som ett mål på vägen lanserade BoostHbg därför igår en förstudie om cross media.
— För att få fram viktiga teman till labbarna kommer vi framöver även att ha med personer inom filosofi och andra som vanligtvis inte direkt arbetar med rörlig bild, säger Johanna Olsson som själv är utbildad kaospilot.
På BoostHbg arbetar idag fyra personer, varav två är speciellt inriktade mot cross media. Bakom satsningen står Helsingborgs stad, i samarbete med Film i Skåne, Moving Media Southern Sweden och Region Skåne.
Anders Frick