Junebud, med säte på Malmöinkubatorn Minc, listas på Aktietorget i slutet av oktober. Inför noteringen ska bolaget plocka in 2,9 miljoner kronor i en nyemission — pengar som ska räcka för att lansera onlinespelet Million Morning i början av nästa år.
Million Morning är tänkt som ett socialt spel på internet. Det bygger på en virtuell värld, liknande Second Life, men mer lättillgänglig och inriktad på 12- till 18-åringar. Spelet kommer att vara gratis, men användarna kan köpa till uppgraderingar åt sin spelkaraktär.
— Vi riktar oss mot barn och unga, som står för en stor del av internetanvändandet. I spelet kommer också att finnas exempelvis omröstningar och små tävlingar och spel tätt knutna till användarna, säger Junebuds VD Ola Holmdahl.
Ett kvartal efter att spelet släpps räknar bolaget med att ha 60.000 registrerade användare och därmed positivt kassaflöde. Efter ett år är målet 400.000 användare.
— Vi följer den plan vi haft från början. Vi har modellerat den efter tempot hos framgångsrika exempel på spelbolag, säger Ola Holmdahl.
För närvarande har Junebud nio anställda och två ex-jobbare knutna till sig. Bolaget grundades för ett år sedan under namnet Junebug.