måndag 11 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

EU-satsning hjälper Anoto i Japan

|  
|  

Börsnoterade Anoto har blivit utvalda att vara med i en Japansatsning som arrangeras av EU Gateway Programme. Där ska Anoto, som enda deltagande företag från Sverige, visa upp sina digitala pennor och få hjälp att hitta samarbetspartners inom området hälsovård och medicinteknik i Japan.

Under det senaste året har Anoto gjort liknande partnerrekrytering i Italien, Frankrike och Sverige – oftast i samarbete med Exportrådet. Anoto har redan verksamhet i Japan, vilket inte hindrar företaget att dra nytta av satsningen, som betalas av EU.

— Det visar att vi är seriösa med vår satsning på Japan. Där finns liknande problematik som i Sverige, med en stor åldrande befolkning. Vårt mål är att få gehör speciellt för våra lösningar som är inriktade på äldreomsorgen, säger Ebba Åsly Fåhraeus, som ansvarar för Anotos försäljning och marknadsföring.

Anoto har nyligen lämnat Ideon i Lund och istället flyttat in i BTJ:s tidigare lokaler i närheten av köpcentret Nova.

— Vi behövde mer ändamålsenliga lokaler än de på Ideon och nu fick vi något som är både större och billigare. Ideon är en rolig och kreativ miljö, men vi har inte haft så mycket samarbete med andra företag där eftersom vi mest har kontakter internationellt, säger Ebba Åsly Fåhraeus.

Bolagets försäljning under det första halvåret ökade till 107 miljoner kronor, vilket närmast var en fördubbling jämfört med i fjol. Ebba Åsly Fåhraeus säger att lågkonjunkturen inte har slagit så hårt mot företaget.

— Vi har inte drabbats av nedgången så hårt ännu, men vi känner av att beslutsprocesser hos kunder tar längre tid och att inköp skjuts framåt, säger hon.

Anders Frick

Börsnoterade Anoto har blivit utvalda att vara med i en Japansatsning som arrangeras av EU Gateway Programme. Där ska Anoto, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.