Börsnoterade Anoto har blivit utvalda att vara med i en Japansatsning som arrangeras av EU Gateway Programme. Där ska Anoto, som enda deltagande företag från Sverige, visa upp sina digitala pennor och få hjälp att hitta samarbetspartners inom området hälsovård och medicinteknik i Japan.
Under det senaste året har Anoto gjort liknande partnerrekrytering i Italien, Frankrike och Sverige – oftast i samarbete med Exportrådet. Anoto har redan verksamhet i Japan, vilket inte hindrar företaget att dra nytta av satsningen, som betalas av EU.
— Det visar att vi är seriösa med vår satsning på Japan. Där finns liknande problematik som i Sverige, med en stor åldrande befolkning. Vårt mål är att få gehör speciellt för våra lösningar som är inriktade på äldreomsorgen, säger Ebba Åsly Fåhraeus, som ansvarar för Anotos försäljning och marknadsföring.
Anoto har nyligen lämnat Ideon i Lund och istället flyttat in i BTJ:s tidigare lokaler i närheten av köpcentret Nova.
— Vi behövde mer ändamålsenliga lokaler än de på Ideon och nu fick vi något som är både större och billigare. Ideon är en rolig och kreativ miljö, men vi har inte haft så mycket samarbete med andra företag där eftersom vi mest har kontakter internationellt, säger Ebba Åsly Fåhraeus.
Bolagets försäljning under det första halvåret ökade till 107 miljoner kronor, vilket närmast var en fördubbling jämfört med i fjol. Ebba Åsly Fåhraeus säger att lågkonjunkturen inte har slagit så hårt mot företaget.
— Vi har inte drabbats av nedgången så hårt ännu, men vi känner av att beslutsprocesser hos kunder tar längre tid och att inköp skjuts framåt, säger hon.
Anders Frick