Kort sagt: Den danska Arbejdsmarkedskommissionen har utelämnat Öresundsperspektivet ur sin nya rapport. Kommissionen skulle bland annat föreslå hur sysselsättningen kan ökas — och hur man ska undgå förkortad arbetstid i takt med att arbetsstyrkan blir äldre, i ett försök att förebygga arbetskraftsbrist. För arbetskraftsbristen, särskilt bland högutbildade, är kännbar trots krisen. Men i rapporten förblir Öresund ett obekant begrepp.
Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör
Då den danska Arbejdsmarkedskommissionen i slutet av förra veckan offentliggjorde sin rapport om hur man ska få danskarna att arbeta mer och pensionera sig senare för att förebygga arbetskraftsbrist, hade förutsättningarna delvis redan förändrats.
Arbetet med rapporten startade 2007, mitt i högkonjunkturen, då arbetskraftsbrist var mer aktuellt. I dag kan vissa av rapportens 44 slutsatser och rekommendationer verka paradoxala eftersom vi i och med den aktuella krisen åter diskuterar arbetslöshet. Den politiska dagordningen ser helt enkelt annorlunda ut än 2007. Men det är katastrofalt — bristen på i synnerhet högutbildad arbetskraft är inte löst, i varken Köpenhamnsområdet eller Skåne.
Därför är de uppgivna och likgiltiga reaktionerna på Arbejdsmarkedskommissionens rapport sorgliga och visionslösa. Det är närmast tabu att tala om att locka högutbildad utländsk arbetskraft, och därför har man på dansk sida inte heller kommit i närheten av att diskutera möjligheterna att dra till sig skånsk arbetskraft. Det borde annars vara naturligt med tanke på den danska rapport som just pekar på behovet av utländsk arbetskraft.
Mest beklämmande är kommentarerna från finansminister Claus Hjorth Frederiksen (Venstre), som under sin tid som sysselsättningsminister beställde rapporten. Sammanfattningsvis innehåller hans korta pressmeddelande ett tack till kommissionen för väl utfört arbete samt ett uppgivet konstaterande av att förslagen inte kan genomföras politiskt. Det gäller särskilt rekommendationerna om att förändra ersättningsnivåerna, så att de uppmuntrar människor att stanna i arbetslivet. Bland annat nämns förändringar i arbetslöshetsersättningen och förtidspensionen. Problemet är i dag, precis som 2007, att genomsnittsmedborgaren sett över hela livet får ut mer av den offentliga sektorn än vad han eller hon betalar in via skatter och avgifter. Reformer som ökar sysselsättningen kan förändra den bilden.
Men nu har rapporten placerats på närmaste dammiga arkivhylla.
Att Rapidus ändå tar upp rapporten den här veckan beror på att såväl regeringen som Arbejdsmarkedskommissionen och danska medier har tonat ner en viktig punkt som bara formuleras i en enda, bortglömd mening i slutet av finansministerns korta pressmeddelande:
Claus Hjorth Frederiksen understryker att det fortfarande finns en långsiktig utmaning då det gäller arbetskraftsbrist. Regeringen kommer löpande att presentera initiativ som kan möta den utmaningen, lyder det i pressmeddelandet. Med andra ord: vi kan inte under den pågående krisen med stigande arbetslöshet bortse från att det saknas arbetskraft. Märk väl, högutbildad arbetskraft.
Ändå väcker finansministern ingen diskussion — inte heller om de brister som rapporten måste ha. I gengäld pekar Rapidus på en särskild brist: Öresundsregionen nämns inte med ett enda ord i rapporten och inte heller har den tagits upp som en del av lösningen i de politiska reaktionerna.
I dag upplever vi fortfarande ett arbetskraftsunderskott på den danska sidan och ett överskott på den svenska. Befolkningsprognoser visar att den utvecklingen kommer att förstärkas. OECD pekar på att Öresundsregionen har potential att bli en integrerad arbetsmarknad, men att skatteregler och offentliga bidrag först måste harmoniseras ytterligare. OECD pekar också på att Öresunds befolkning inte ensam kan säkra behovet på arbetsmarknaden. Det krävs arbetskraft från andra länder, särskilt till kunskapsintensiva företag och till vårdsektorn. Internationellt konkurrenskraftiga utbildningar som kan dra till sig kvalificerade studenter från utlandet, samt levnadsvillkor som gör det attraktivt för utländska studenter att komma hit, är avgörande. Vi måste alltså bli bättre på att harmonisera och internationalisera våra utbildningar, samt på att skapa entreprenörer och innovationer.
Om allt detta står det ingenting i kommissionens rapport.
Det finns ett annat avgörande problem som inte heller har kommit med: I jämförelse med andra kunskapsintensiva regioner skapar Öresundsregionen för få nya tillväxtföretag, bland annat eftersom forskning och näringsliv inte samverkar tillräckligt bra.
En attraktiv region skapas inte enbart genom att förändra bidragsnivåerna och öka tillgången till arbete i regionen. Det måste också finnas en unik miljö för entreprenörer. Hela Öresundsregionen bör komma ihåg att forskning fortfarande lättare kan förläggas till andra delar av världen. Den tiden är förbi då vi enbart designade skjortan — och en kines sydde den. I dag konkurrerar vi också om en kritisk massa av vetenskap och entreprenörskap.
I sin iver att inrikta den politiska agendan på den för tillfället ökande arbetslösheten glömmer den danska finansministern de långsiktiga visionerna när det kommer till högutbildad arbetskraft. Just den som också kan generera sysselsättning hos grupper med kortare utbildning.
Hela den danska reaktionen på rapporten kan därför närmast ses som ett accepterande av den ökande arbetslösheten. Inte bara i Danmark utan i hela Öresundsregionen.
Keld Broksø